Nei til Ultras!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Roma
    Juniormedlem
    Bøffelpromp
    • Aug 2006
    • 15

    Hvis jeg begrunnet min skeptiske holding til deres gruppe med at jeg har sett bedre Ultras i Italia, så hadde jeg hatt et problem. Årsaken er at jeg har sett faktiske ultras og dere har ingenting med ultras å gjøre. Jeg har altså ikke sett bedre ultras enn dere, jeg har sett ultras og jeg har sett dere. To vidt forskjellige ting. Så her handler det ikke om bedre og dårligere, men snarere faktisk og plagiat.

    Jeg er fortsatt spent på hva manifestet deres er. I Italia ville et typisk manifest sagt nei til moderne fotball, nei til navn på draktene, nei til at ledere i klubber også er ledere i andre sentrale stillinger innenfor fotballen. At det ikke er lov å kjøpe spillere midt i sesongen, bare før. Slike ting.

    Har jeg fortstått det riktig når jeg påstår at deres forhold til Ultras er dette: ....sang, hopping, flaggvifting og pyro for å skape en intensiv innramming....
    Det er vel og bra det, men dette er jo bare en liten del av ultra-mentalitet.

    Kommentar

    • Gale Isbre
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2005
      • 1164

      Jeg har selv tidligere stilt kritiske spørsmål til UFC, og fått svar på det jeg lurte på (det tok bare litt tid og medførte mange ironiske kommentarer begge veier ). Nå begynner imidlertid denne debatten å bli ironisk i seg selv. Jeg synes UFC har svart greit for seg angående påkledning/det å vise farger, det som var av drittslenging mellom rivaliserende grupper har roet seg - og det virker som om folk flest innser at man faktisk drar i samme retning.

      At det er forskjellige meninger om hvordan KFL bør organiseres er helt greit. Jeg har selv kritisert UFC for å fremstå som "supporterpoliti", men synes faktisk at man har roet seg betraktelig på dette området. At UFC-gjengen bidrar positivt på tribunen har jeg aldri tvilt på, til tross for at jeg ikke alltid er enig i hvilke virkemidler som bør tas i bruk.

      Istedenfor å kritisere UFC for at bannerne deres blir "for synlige" på enkelte bortekamper, så er det kanskje på sin plass å nevne at det blant annet skyldes at de faktisk er tilstede - i motsetning til mange andre.

      Og hvis man synes at det blir altfor mye fokus på UFC, og at de fremhever seg selv: Det hjelper kanskje hvis man ikke setter dem i forsvarsposisjon absolutt hele tiden?

      Vennlig hilsen Gale Isbre, som regel med en eller annen form for hensikt :lsk:

      Kommentar

      • ON
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Mar 2004
        • 3639

        Bra innlegg Isbre.

        Samtidig vil jeg oppfordre alle til å bli med i Tifo gruppa, så kan dere lage masse lsk-tostangs, sånn at UFC flagga ikke syns så godt

        Kommentar

        • iL
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Jan 2004
          • 10771

          Opprinnelig skrevet av Gale Isbre
          Jeg har selv tidligere stilt kritiske spørsmål til UFC, og fått svar på det jeg lurte på (det tok bare litt tid og medførte mange ironiske kommentarer begge veier ).
          Javel fint for deg, men de har til gode og svare på

          *hvorfor de assosierer seg med "ultras" når mann i gata forbinder dette med noe negativt/voldelig. Jeg også gjør dette, selv om jeg vet at dere ikke er voldelige, så hjelper ikke dette.

          *hvorfor de på død og liv skal fronte seg selv hele tiden.

          Så lenge de ikke svarer regner jeg med at det er fordi de er ute etter cred.
          Kanarifugla flyr høyt i år!

          Kommentar

          • Petter Ø
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2004
            • 3008

            Opprinnelig skrevet av Blakk
            Jeg så Liverpool live 7 ganger ifjor og de spillte bedre fotball en Lillestrøm så vi burdte legge ned sportsklubben!
            Mye bra fjortisargumentering på denne tråden nå hehe.. VM i å latterliggjøre all kritikk, Blakk vant
            Petter Ø - Kreativ Kanaris
            http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
            Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

            Kommentar

            • scages
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Nov 2003
              • 1292

              Opprinnelig skrevet av Roma
              Dere sier dere ikke skal være voldelige, dere sier dere ikke skal lage bråk, men det dere ikke skjønner er at dere samtidig avstår fra alt som er ultras. Likevel vil dere være ultras.
              Det er akkurat det som slår meg også.
              En skikkelig wannebe greie.
              Så om det ikke er ironisk ment, er det vel best å bytte navn? Ellers blir det bare pinlig latterlig....
              Hvordan man går kledd driter jeg forsåvidt i, selv stiller jeg casual innimellom, men har alltid skjerf.
              PS UFC skal ha kred for at de står på! De har utvilsomt tilført mye ekstra liv og energi.
              Men igjen, please bytt navn.
              Last edited by scages; 25.08.2006, 12:51.

              Kommentar

              • Vestfold Kanaris
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Oct 2004
                • 4583

                UFC kommer alltid til å være der. At andre mener vi ikke er verdig ultrasnavnet for stå for deres regning.

                Forøvrig viser en undersøkelse for et par år siden at 56% av Ultrasgruppene i Italia er politisk uavhengig. 9 % er ekstremt høyre mens 6 % er ekstremt venstre.

                Som IL tidligere har fått svar på så vet stort sett ikke "mannen i gata" hva ultras er i det hele tatt, så at vanlige folk forbinder ultras med noe negativt er oppspinn.

                Vet heller ikke hva du mener med at "vi fronter oss selv hele tiden". Hvis du mener med det at det er pga at vi alltid er tilstede, alltid synger(uansett resultat), aldri slenger dritt etter egne spillere, alltid bruker flagg/bannere/tvåpinns så ja, da fronter vi oss selv!

                Frihet for Ultras
                LOUD
                PROUD
                ULTRA

                Kommentar

                • Vestfold Kanaris
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Oct 2004
                  • 4583

                  At mr Roma har sett Ultrasgrupper slåss et par ganger og dermed tror at "Sånn er det å være ultras-slåss du ikke kan du heller ikke kalle deg ultra", får stå for sine egen regning.

                  Livorno er som sagt ytterste venstre, der spiller de faktisk den gamle sovjetiske nasjonalsangen før matchene. På tribunene bruker man ofte kommunisteffekter. Når det da kommer grupper fra ytterste høyre er det ikke rart det smeller. Når Roma møtte Livorno hjemme i fjor stilte deler av Romas supportere opp med naziflagg/bannere.
                  LOUD
                  PROUD
                  ULTRA

                  Kommentar

                  • Rønnern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6690

                    Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                    Som IL tidligere har fått svar på så vet stort sett ikke "mannen i gata" hva ultras er i det hele tatt, så at vanlige folk forbinder ultras med noe negativt er oppspinn.
                    Nuvel. Nå har jo Ultrasnavnet vært dratt i søla gjentatte ganger i media i år, så å påstå at vanlige tribunegjengere ikke har noe forhold til Ultras er en dristig påstand.
                    Mvh Ronnie "The Runner"
                    LSK for alltid

                    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                    Kommentar

                    • Vestfold Kanaris
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Oct 2004
                      • 4583

                      I forbindelse med en uttalelse fra en i KFL-styret. Reportasjen i RB inneholdt jo også store faktafeil!

                      Folk flest aner ikke hva ultras er for noe, at noen hundre på bygda på romerike har lest den nevnte artikkelen representerer vel ikke det store flertallet
                      LOUD
                      PROUD
                      ULTRA

                      Kommentar

                      • scages
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Nov 2003
                        • 1292

                        Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                        Forøvrig viser en undersøkelse for et par år siden at 56% av Ultrasgruppene i Italia er politisk uavhengig. 9 % er ekstremt høyre mens 6 % er ekstremt venstre.
                        Da håper jeg iallefall at dere har ryggrad til å stå på ytterste venstre

                        Kommentar

                        • Vestfold Kanaris
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Oct 2004
                          • 4583

                          Why?

                          Etter min mening er ikke ytterste venstre noe bedre enn ytterste høyre!

                          UFC er forøvrig en ikke-politisk gruppe.
                          Last edited by Vestfold Kanaris; 25.08.2006, 13:16. Begrunnelse: Skriveleif!
                          LOUD
                          PROUD
                          ULTRA

                          Kommentar

                          • scages
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Nov 2003
                            • 1292

                            Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                            Why?
                            Det sier seg vel selv.... Tror ikke vi skal dra den debatten noe lengre.
                            Ikke politisk er jo fair nok.

                            Kommentar

                            • Rønnern
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 6690

                              Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                              I forbindelse med en uttalelse fra en i KFL-styret. Reportasjen i RB inneholdt jo også store faktafeil!

                              Folk flest aner ikke hva ultras er for noe, at noen hundre på bygda på romerike har lest den nevnte artikkelen representerer vel ikke det store flertallet
                              Det spiller vel ingen rolle om det er faktafeil i medienes fremstilling, det er jo ikke det som er poenget her. Nå må du snart lære deg å skille snørr og barter.

                              Lokalaviser i Fredrikstad samt hele 100% fotball-samarbeidet har brukt trykksverte på Ultras, det samme finner du ved søk i både VG, Dagbladet og Nettavisen.

                              Poenget er at det ikke er helt usannsynlig at navnet Ultras er belastet blant de mer vanlige tribunegjengerne i Norge. At du avfeier det som oppspinn er oppsiktsvekkende og lite reflektert.
                              Mvh Ronnie "The Runner"
                              LSK for alltid

                              Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                              Kommentar

                              • Roma
                                Juniormedlem
                                Bøffelpromp
                                • Aug 2006
                                • 15

                                Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                                At mr Roma har sett Ultrasgrupper slåss et par ganger og dermed tror at "Sånn er det å være ultras-slåss du ikke kan du heller ikke kalle deg ultra", får stå for sine egen regning.
                                Jeg har nevnt flere elementer ved ultra-aktivitet nå som dere har ikke har og langt mindre har vært i stand til å forklare hvorfor dere ikke har. Å påstå at ultras utelukkende er der for å slåss er rett og slett uvitende, men samtidig er det svært vanskelig å se hvordan de ikke går hånd i hånd. Bråk oppstår omtrent alltid, dog av svært varierende grad. Jeg har opplevd at en kamp har blitt avbrutt fordi ledende ultras har ønsket det, og satt i gang et voldsomt bråk. Bråk man ikke kan forestille seg uten å være der.

                                Ultras hater forresten tv-selskapene intenst, men jeg sitter likevel med en følelse av at dere ikke akkurat avstår fra muligheten å se Lillestrøm på TV når dere ikke er på bortekamp.

                                Det jeg ikke forstår, og det jeg får inntrykk av at mange her inne sliter med å forstå, er hvorfor dere skal kalle dere ultras når det er så mange fundamentale forskjeller mellom dere og det som egentlig er ultras. Da kan dere like godt lage en ny retning. Jeg så et forslag her inne og jeg syntes det var et fordømt godt forslag: Ihugas!

                                Livorno er som sagt ytterste venstre, der spiller de faktisk den gamle sovjetiske nasjonalsangen før matchene. På tribunene bruker man ofte kommunisteffekter. Når det da kommer grupper fra ytterste høyre er det ikke rart det smeller. Når Roma møtte Livorno hjemme i fjor stilte deler av Romas supportere opp med naziflagg/bannere.
                                Tror du at jeg ikke vet det, eller hva? Jeg var jo der og bruker mesteparten av fritiden min på å følge italiensk fotball..

                                Kommentar

                                • Vestfold Kanaris
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Oct 2004
                                  • 4583

                                  O`store "Roma". Beklager hvis jeg tråkket deg på tærne. Etter 6-7 kamper live i Italia er det klart at du er den eneste i hele universet som har peiling på supporterkultur i Italia og fremforalt ultrasmentaliteten.:lol:

                                  Forøvrig bør man ikke være ultra for å hate tv-selskapene

                                  Du minner litt om vif-klanen for noen år siden. "Vi har vært først ute med alt, vi vet best så dere andre kan like godt legge ned alt!"

                                  Noe mer du vil belære oss om?
                                  LOUD
                                  PROUD
                                  ULTRA

                                  Kommentar

                                  • Roma
                                    Juniormedlem
                                    Bøffelpromp
                                    • Aug 2006
                                    • 15

                                    Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                                    O`store "Roma". Beklager hvis jeg tråkket deg på tærne. Etter 6-7 kamper live i Italia er det klart at du er den eneste i hele universet som har peiling på supporterkultur i Italia og fremforalt ultrasmentaliteten.:lol:

                                    Forøvrig bør man ikke være ultra for å hate tv-selskapene

                                    Du minner litt om vif-klanen for noen år siden. "Vi har vært først ute med alt, vi vet best så dere andre kan like godt legge ned alt!"

                                    Noe mer du vil belære oss om?
                                    Tråkket meg på tærne? Bare jeg som har peiling på supporterkultur i Italia? Du liker i alle fall å ta ting ut av sammenhengen. Jeg skulle aldri finne på å påstå at jeg er den eneste her som er sakkyndig på området, men etter responsen fra dere, eller heller mangelen på respons fra dere på de mange spørsmålene jeg har stilt dere, så begynner jeg nesten å lure litt. Hehe.

                                    Jeg skal imidlertid gi dere kreditt for å lage bra steming på tribunen, selv om det kanskje ikke er helt min smak å gjøre det på italiensk i Norge.

                                    Kommentar

                                    • Vestfold Kanaris
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Oct 2004
                                      • 4583

                                      Tja, dette er ca den 27 tråden på under et år om omtrent det samme temaet. Tror ikke du skal forvente deg at vi bryr oss så veldig mye lengre om hva folk mener om UFC.

                                      Men ja, du ga inntrykk av at du vet mye mer enn de aller fleste i et av innleggene dine over.

                                      Ville blitt en vanskelig jobb forøvrig om vi skulle rette oss etter alle utenfor UFC sin smak.


                                      IRRIDUCIBILI
                                      LOUD
                                      PROUD
                                      ULTRA

                                      Kommentar

                                      • Roma
                                        Juniormedlem
                                        Bøffelpromp
                                        • Aug 2006
                                        • 15

                                        Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                                        IRRIDUCIBILI
                                        Som i de høyreekstreme supporterne av Lazio?

                                        Kommentar

                                        • Fjeller'n
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Nov 2003
                                          • 905

                                          Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                                          Forøvrig viser en undersøkelse for et par år siden at 56% av Ultrasgruppene i Italia er politisk uavhengig. 9 % er ekstremt høyre mens 6 % er ekstremt venstre.

                                          Nå er ikke akkurat jeg mattegeniet i familien, men her sleit jeg litt. Hva skjedde med de siste 29 %? Sosialdemokrater, liberale og kristendemokrater?


                                          Stian
                                          "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎