Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • superbøffel
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 5611

    Opprinnelig skrevet av Totti21
    Med den store forskjellen på en 4.plass og en 3.plass og med det hårfine tapet i cupen i bakhodet, så er det naturlig å spekulerer i hvordan tingenes tilstand hadde vært med vår beste forsvarsspiller i år, Ruben Gabrielsen på plass i hele denne perioden.
    Dette er ikke en kritikk mot Marius Amundsen, som har overrasket meg veldig positivt, men Ruben var i mine øyne den beste forsvareren i Tippeligaen frem til han gikk til Molde, og høyrekanten som BHR har etterlatt seg har kanskje vært vårt største problem i høst.

    Viser hvor dyrt det er å være fattig, da en cupfinale og en 3.plass kontra kvartfinale og 5.plass for utgjør 10 millioner totalt og gjør beløpet vi måtte ta for Ruben for å bli kvitt de mest kritiske kreditorene til småpenger. Da har man ikke regnet med at han kanskje kunne spilt seg ut av Norge for en høyere overgangssum i tillegg.
    tja, det å gamble på at sportslig suksess skal redde økonomien har jo vist seg å være en suksess tidligere, ikke sant? Eller...?
    Enøyd i de blindes dal.

    Kommentar

    • Totti21
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2004
      • 3499

      Opprinnelig skrevet av superbøffel
      tja, det å gamble på at sportslig suksess skal redde økonomien har jo vist seg å være en suksess tidligere, ikke sant? Eller...?
      Skriver ikke at vi skulle gamble på det heller. Bare skriver at det er jævlig dyrt å være fattig. Har hatt min tirade rundt salget av Ruben tidligere, men det var først og fremst basert på følelser rundt en av de jeg hadde satt min lit til for fremtiden.

      edit: Det jeg forøvrig ble skuffet over er at ingen investorer mente det kunne vært en lur investering å kjøpe andeler eller hele rettigheten på Ruben istedenfor at han skulle gå fra oss midt i vår beste sesong på lang tid. Kan aldri tenke meg at de ville tapt de pengene på 6-18 måneder uansett.

      Kommentar

      • Fugl1120
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 3528

        Opprinnelig skrevet av Totti21
        Med den store forskjellen på en 4.plass og en 3.plass og med det hårfine tapet i cupen i bakhodet, så er det naturlig å spekulerer i hvordan tingenes tilstand hadde vært med vår beste forsvarsspiller i år, Ruben Gabrielsen på plass i hele denne perioden.
        Dette er ikke en kritikk mot Marius Amundsen, som har overrasket meg veldig positivt, men Ruben var i mine øyne den beste forsvareren i Tippeligaen frem til han gikk til Molde, og høyrekanten som BHR har etterlatt seg har kanskje vært vårt største problem i høst.

        Viser hvor dyrt det er å være fattig, da en cupfinale og en 3.plass kontra kvartfinale og 5.plass for utgjør 10 millioner totalt og gjør beløpet vi måtte ta for Ruben for å bli kvitt de mest kritiske kreditorene til småpenger. Da har man ikke regnet med at han kanskje kunne spilt seg ut av Norge for en høyere overgangssum i tillegg.
        Man skal trekke det svært langt dersom man mener at vi hadde kommet til cupfinalen med Ruben på laget. Vi gjorde en elendig kamp mot Sarpsborg 08 hjemme, Ruben på høyreback ville ikke endret resultatet. Hadde vi tatt oss videre hadde vi møtt Odd borte i neste, med andre ord ganske langt unna en finale. Det er vanskelig å si hvilken påvirkning han ville hatt i serien, men faktum er jo at vi har gjort det særdeles godt også etter at Ruben ble solgt. Man kan nok i beste fall spekulere når sesongen er over om vi kunne havnet høyere på tabellen med Ruben på laget, men i retrospekt virker det til at salget var fornuftig. Det er kostbart å ha gjeld, vi klarte å kvitte oss med store deler av den etter salget. Jeg synes LSK skal ha honnør for måten de har fremstått i krisen, ikke minst sportslig hvor vi har vært veldig bra.
        Lauken er vår venn!

        Kommentar

        • Totti21
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3499

          Opprinnelig skrevet av Fugl1120
          Man skal trekke det svært langt dersom man mener at vi hadde kommet til cupfinalen med Ruben på laget. Vi gjorde en elendig kamp mot Sarpsborg 08 hjemme, Ruben på høyreback ville ikke endret resultatet. Hadde vi tatt oss videre hadde vi møtt Odd borte i neste, med andre ord ganske langt unna en finale.
          Som jeg sa er det jo bare fristende å spekulere. Nå handler Ruben på back også litt om hva man kunne produsert fremover med BHR i en posisjon som kanskje har vært vår svakeste etter sommeren. Vi var elendige mot Sarpsborg, men det var fremdeles en jevn kamp med små marginer mellom seier og tap.

          I tillegg er det heller ikke gitt at trekningen hadde blitt den samme med oss i bollen, samt at vi er det eneste laget som vel har reist til Skien med mer eller mindre full kontroll på Odd. Skal man ta utgangspunkt i det, så ville vi jo vært favoritter i en sånn kamp. Vi har vel egentlig hatt bra med kontroll på alle 4-3-3 lagene under Magnus Haglund i år.

          Ellers er jeg enig i alt du skriver angående årsaken til at man gjorde det og at laget har prestert bra resultatmessig, selv om jeg utvilsomt mener våren var bedre spillemessig med få unntak.

          Men, som sagt tidligere er jeg mest skuffet over at man ikke klarte å få en investor med hjertet i klubben til å betale tilsvarende det Molde ville for rettighetene til Ruben, så kunne man heller solgt han etter sesongen eller neste sommer.
          Det tror jeg både klubben (kunne oppnådd bedre sportslige resultater), Ruben (kunne kommet seg til utlandet istedenfor den kvalme blå drakta) og investoren (Ingenting tyder på at Molde betalte overpris for Ruben med tanke på LSK sin desperate situasjon og Ruben sin utvikling) ville tjent på.

          Kommentar

          • Uwes disippel
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2006
            • 6039

            Opprinnelig skrevet av Fugl1120
            Man skal trekke det svært langt dersom man mener at vi hadde kommet til cupfinalen med Ruben på laget. Vi gjorde en elendig kamp mot Sarpsborg 08 hjemme, Ruben på høyreback ville ikke endret resultatet. Hadde vi tatt oss videre hadde vi møtt Odd borte i neste, med andre ord ganske langt unna en finale. Det er vanskelig å si hvilken påvirkning han ville hatt i serien, men faktum er jo at vi har gjort det særdeles godt også etter at Ruben ble solgt. Man kan nok i beste fall spekulere når sesongen er over om vi kunne havnet høyere på tabellen med Ruben på laget, men i retrospekt virker det til at salget var fornuftig. Det er kostbart å ha gjeld, vi klarte å kvitte oss med store deler av den etter salget. Jeg synes LSK skal ha honnør for måten de har fremstått i krisen, ikke minst sportslig hvor vi har vært veldig bra.
            Ser vi bort i fra kvartefinaletapet, så har vi vel ikke tapt etter Ruben dro. Har vel kun en kamp der vi har sluppet inn mål og tapt poeng (uavgjort) etter han dro. Så stort bedre kunne det faktisk ikke gått.

            Kommentar

            • klippen
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2009
              • 251

              Opprinnelig skrevet av Totti21
              Men, som sagt tidligere er jeg mest skuffet over at man ikke klarte å få en investor med hjertet i klubben til å betale tilsvarende det Molde ville for rettighetene til Ruben, så kunne man heller solgt han etter sesongen eller neste sommer.
              Det tror jeg både klubben (kunne oppnådd bedre sportslige resultater), Ruben (kunne kommet seg til utlandet istedenfor den kvalme blå drakta) og investoren (Ingenting tyder på at Molde betalte overpris for Ruben med tanke på LSK sin desperate situasjon og Ruben sin utvikling) ville tjent på.
              Av ren nysgjerrighet. Finnes det andre enn Per og Per som er interessert i å investere i spillere i LSK?

              Kommentar

              • Tittil
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Apr 2009
                • 341

                Opprinnelig skrevet av klippen
                Av ren nysgjerrighet. Finnes det andre enn Per og Per som er interessert i å investere i spillere i LSK?
                Sharif skrøt i sin tid at han hadde 10 mill å gi til LSK under visse forutsetninger. Regner med at Skattefuten kom LSK i forkjøpet den gangen.

                Kommentar

                • junior
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2006
                  • 492

                  Opprinnelig skrevet av Martin83
                  Som tabellen nedenfor forteller, klubben får mye mer igjen om vi klarer 3. plass:

                  1. plass: 4,5 mill. flatt tillegg. 14,4 mill. plasseringstillegg. Totalt 18,9 millioner.
                  2. plass: 4,5 mill. flatt tillegg. 11,5 mill. plasseringstillegg. Totalt 16 millioner.
                  3. plass: 4,5 mill. flatt tillegg. 8,6 mill. plasseringstillegg. Totalt 13,1 millioner.
                  4. plass: 4,5 mill. flatt tillegg. 5 mill. plasseringstillegg. Totalt 9,5 millioner.
                  5. plass: 4,5 mill. flatt tillegg. 4,3 mill. plasseringstillegg. Totalt 8,8 millioner.

                  Vi har muligheten. Vi SKAL klare det!
                  Noen som vet hvilken plassering vi har budsjettert med i år?
                  ------- Forza Fugla! -------

                  Kommentar

                  • Oddis
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2006
                    • 2744

                    Opprinnelig skrevet av Tittil
                    Sharif skrøt i sin tid at han hadde 10 mill å gi til LSK under visse forutsetninger. Regner med at Skattefuten kom LSK i forkjøpet den gangen.
                    Det er vel sagt her mange ganger at han har bidratt med langt mer enn det etter det utsagnet. Tror han er / var med i investorgruppa som har investert i flere spillere.
                    Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

                    Kommentar

                    • gilbert
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3172

                      Opprinnelig skrevet av Oddis
                      Tror han er / var med i investorgruppa som har investert i flere spillere.
                      Sharif har/hadde 9 prosent av gruppa LSK Invest, som består av: Øie 26 % (dvs Per Berg), LSK/LSK AS 17,5, Hvam 10, Sharif 9, Lillestrømbanken 8,7, Halvorsen & sønn og Panorama 8,0 % hver, Fagfakta og Faktum 3,9 % hver, Erik Dahl og Jan Terje Dahl 2,5 % hver (se "Stallen i 2014"). Det siste LSK Invest og dermed Sharif var involvert i var kjøp av Erling Knudtzon for tre-fire år siden. LSK Invest eide dermed Knudtzon 100 %, men dette gjelder vel neppe nå lenger etter at Knudtzon signerte ny kontrakt ut 2016 tidligere i år. LSK Invest (og Sharif med sine 9 prosent) har også tidligere vært involvert i kjøp av/investering i spillere, men ingen andre av de som nå er i stallen.

                      gilbert

                      Kommentar

                      • stovnerfugl
                        Seniormedlem
                        Forumonanist
                        • Nov 2013
                        • 163

                        Opprinnelig skrevet av gilbert
                        Sharif har/hadde 9 prosent av gruppa LSK Invest, som består av: Øie 26 % (dvs Per Berg), LSK/LSK AS 17,5, Hvam 10, Sharif 9, Lillestrømbanken 8,7, Halvorsen & sønn og Panorama 8,0 % hver, Fagfakta og Faktum 3,9 % hver, Erik Dahl og Jan Terje Dahl 2,5 % hver (se "Stallen i 2014"). Det siste LSK Invest og dermed Sharif var involvert i var kjøp av Erling Knudtzon for tre-fire år siden. LSK Invest eide dermed Knudtzon 100 %, men dette gjelder vel neppe nå lenger etter at Knudtzon signerte ny kontrakt ut 2016 tidligere i år. LSK Invest (og Sharif med sine 9 prosent) har også tidligere vært involvert i kjøp av/investering i spillere, men ingen andre av de som nå er i stallen.

                        gilbert
                        Sikkert litt paa sida, men er ikke blitt Sharif begjaert konk>?

                        Sist jeg saa han, kjoerte han en brukt VW Passat og hadde solgt kaaken han eide.

                        Kommentar

                        • xeR
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Jan 2004
                          • 11206

                          Opprinnelig skrevet av stovnerfugl
                          Sikkert litt paa sida, men er ikke blitt Sharif begjaert konk>?

                          Sist jeg saa han, kjoerte han en brukt VW Passat og hadde solgt kaaken han eide.
                          Tror han jobber/jobbet på en dekksjappe på Alnabru..
                          Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                          Kommentar

                          • Børge
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2013
                            • 2526

                            Opprinnelig skrevet av Martin83
                            Som tabellen nedenfor forteller, klubben får mye mer igjen om vi klarer 3. plass:

                            1. plass: 4,5 mill. flatt tillegg. 14,4 mill. plasseringstillegg. Totalt 18,9 millioner.
                            2. plass: 4,5 mill. flatt tillegg. 11,5 mill. plasseringstillegg. Totalt 16 millioner.
                            3. plass: 4,5 mill. flatt tillegg. 8,6 mill. plasseringstillegg. Totalt 13,1 millioner.
                            4. plass: 4,5 mill. flatt tillegg. 5 mill. plasseringstillegg. Totalt 9,5 millioner.
                            5. plass: 4,5 mill. flatt tillegg. 4,3 mill. plasseringstillegg. Totalt 8,8 millioner.

                            Vi har muligheten. Vi SKAL klare det!
                            Om laget skulle klare å dra i land en 3. plass, er det sensasjonelt bra sett etter utgangspunktet. Vil gi kjærkommene penger i kassa som nok kan redde en del av årets økonomi ved siden av salget av Ruben, #vierlsk og andre bidrag.

                            Derimot håper jeg ikke klubben går i fella med å budsjettere med samme plass neste år etter tanken "vi greide det i 2014, da skal vi klare det i 2015 også". Her må det skilles på budsjettmål målt i kroner og sportslig budsjett målt i plassering/resultater. Min oppriktige mening er at i dagens tilstand i klubben, er fornuftig å budsjettere med 5 til 8 plass (mer konkret bryr jeg meg ikke om å være). Slå fast at "vårt mål er å havne på 5 til plass, men noen år vil være gode nok til å kjempe om medaljer". Hva spillergruppa har av interne mål, bør ikke gjenspeiles i noe budsjett - de kan (og bør) selvsagt ha mer hårete mål.

                            Fortsette å ha noen rutinerte spillere i stallen (viktig for utviklingen av yngre spillere på treningsfeltet og på banen), men satse på årlig å hente inn unge smarte kjøpe som Lundemo, Bonke, Pellegrino, Amundsen osv. Ikke hente mange av gangen, men balansere det sammen med å hente opp juniorspillere fra egne rekker. Fortsette den gode jobben med å spane inn spillere i nærområdet (sett passeren i Åråsen og dra opp 10-15 mil som nedslagsfelt) og få dem inn på prøvespill. Få ned en samarbeidsavtale med lokale klubber på nivå 2 og 3, hvor spillere kan gå på utlån for å utvikle seg. 2010 er som å banne i kirka for min del, men dem har vært flinke med Amundsen.

                            Dette mener jeg er veien å gå for 2015 og fremover. 2015 blir nok en prøvelse økonomisk i forhold til de rammene sportslig vil få, men det er der den nye hverdagen ligger - de rammene må man leve med! LSK må utvikle spillere. LSK kan ikke ha hårete budsjettmål bundet opp mot sportslige prestasjoner som gjør at man balanserer på en knivsegg man oftere faller ned av enn holder seg på. LSK skal selge spillere, men legg ikke budsjetter etter hva man tipper man kan realisere 6-9 måneder frem i tid i et så usikkert marked. Nøkternt i forhold til publikum årlig. Så får man ta eventuelle pluss som dem kommer og bruke midlene fornuftig. Kanskje sportsklubben klarer å kjøpe en spiller igjen av egne penger også?

                            Mine korte tanker om hvilke "flagg" LSK burde styre sin budsjettering etter.
                            Sint og tverr på felt N

                            Kommentar

                            • jeykey
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2012
                              • 452

                              Kan klubben starte sesongkortsalget snart? Jeg vil gjerne bidra til likviditet på den måten.
                              "Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
                              - Sitat Grusom B

                              Kommentar

                              • Lillestrøm Kirke
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Oct 2004
                                • 1470

                                Opprinnelig skrevet av gilbert
                                Sharif har/hadde 9 prosent av gruppa LSK Invest, som består av: Øie 26 % (dvs Per Berg), LSK/LSK AS 17,5, Hvam 10, Sharif 9, Lillestrømbanken 8,7, Halvorsen & sønn og Panorama 8,0 % hver, Fagfakta og Faktum 3,9 % hver, Erik Dahl og Jan Terje Dahl 2,5 % hver (se "Stallen i 2014"). Det siste LSK Invest og dermed Sharif var involvert i var kjøp av Erling Knudtzon for tre-fire år siden. LSK Invest eide dermed Knudtzon 100 %, men dette gjelder vel neppe nå lenger etter at Knudtzon signerte ny kontrakt ut 2016 tidligere i år. LSK Invest (og Sharif med sine 9 prosent) har også tidligere vært involvert i kjøp av/investering i spillere, men ingen andre av de som nå er i stallen.

                                gilbert
                                Såvidt jeg kan skjønne av proff.no er Lillestrøm Sportsklubb Invest AS 100% eid av Øie Prosjektutvikling som igjen er kontrollert av Per Berg med døtre.

                                Få oversikt over regnskapstall, offisielle roller, aksjonærer, adresser m.m. for alle bedrifter som leverer årsregnskap til Brønnøysundregistrene
                                "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

                                Kommentar

                                • DoubleHi5
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2011
                                  • 3954

                                  En liten påminnelse om at alle sørger for at alle vi kjenner og kan påvirke gir sin grasrotandel til LSK! Spesielt i disse tider kommer hver eneste krone godt med.

                                  Snakk med venner, familie, naboer, kjente og ukjente!

                                  Norsk Tipping vil på vegne av din grasrotmottaker Lillestrøm Sportsklubb takke for ditt bidrag gjennom Grasrotandelen. Hittil i år er det blitt generert 752915 kroner til din grasrotmottaker. Takket være grasrotgivere som deg, får ditt lag eller forening et enda større handlingsrom for sine medlemmer.

                                  (...)

                                  Om du vil bistå foreningen eller laget ditt ytterligere, kan du hjelpe til med å rekruttere enda flere grasrotgivere. Ønsker du mer informasjon - se www.norsk-tipping.no/grasrotandelen
                                  Elska þetta félag

                                  Kommentar

                                  • knut
                                    Make knut Great Again
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2006
                                    • 9370

                                    Grasrota mi holder jeg (dessverre?) langt unna LSK.

                                    Kommentar

                                    • Kjell.T.Ring
                                      Poll St. Ring
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Dec 2005
                                      • 11796

                                      Opprinnelig skrevet av knut
                                      Grasrota mi holder jeg (dessverre?) langt unna LSK.
                                      Etter foruminnsamlinga kan du gjøre det med god samvittighet!
                                      Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                      Kommentar

                                      • Emil
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Sep 2005
                                        • 306

                                        Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                                        En liten påminnelse om at alle sørger for at alle vi kjenner og kan påvirke gir sin grasrotandel til LSK! Spesielt i disse tider kommer hver eneste krone godt med.
                                        Går disse pengene til elitesatsingen, ua, eller en blanding? Noen som vet?

                                        Kommentar

                                        • Percy Nilegård
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2003
                                          • 5146

                                          Opprinnelig skrevet av Emil
                                          Går disse pengene til elitesatsingen, ua, eller en blanding? Noen som vet?
                                          UA mener jeg.
                                          "Alltid blodsprengt"!
                                          Fong/Macho

                                          Even Nordlien

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎