Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • lillemei
    Juniormedlem
    Bøffelpromp
    • Nov 2012
    • 12

    Vil bare nevne at jeg tok kontakt med Anita i forbindelse med at de søkte etter frivillige til en del enkle oppgaver, og som økonom følte jeg at jeg kunne bidra siden de hadde nedbemannet. Jeg fikk forholdsvis raskt svar tilbake, og vi hadde et lite møte hvor vi ble enige om hva slags behov de hadde innenfor det, og hvordan jeg kunne bidra.

    Oppgavene er selvsagt utrolig basic i forhold til min kompetanse, men jeg skjønner jo at siden jeg kun kan bidra med noen få arbeidstimer i uka at det er det de kan bruke meg til. Så jeg føler de er veldig åpne for å ta i mot hjelp til enkle oppgaver som kan lette den enorme jobben de få som er igjen i administrasjonen har.

    Kommentar

    • gorken
      Administrator
      • May 2006
      • 1483

      Syns egentlig det er litt merkelig at du ikke har fått svar. Vi er flere som bidrar på frivillig basis. Et veldig synlig eksempel på det er Lars sitt bidrag til LSK.no. Noen av oss bidrar på sosiale medier, mens andre bidrar innenfor økonomi som nevnt over.

      Uansett må det nok være noe mer langsiktig over det enn en uke. Da blir det nok lett til at vinninga går opp i spinninga, som flere også har nevnt.
      I have this condition.

      Kommentar

      • vermu
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2008
        • 1729

        Jeg tror ikke vi skal vanskeliggjøre dette her. LSK har behov for all mulig hjelp. Hvis en person sier han stiller seg selv til disposisjon i en tidsbegrenset periode, så har ikke en overarbeidet ledelse noe problem å finne arbeidsoppgaver til personen. Jeg går ut i fra at de takker og bukker selv om det er snakk om kun få dager.

        Noen eks som bør være mulig uten særlig opplæring:
        - Ring rundt med tilbud på VIP-losjer til RBK kampen.
        - Salg av kampannonser
        - Ring butikker - salg av Kanaribrød
        - Hjelpe til i LSK shop
        etc,etc

        Kommentar

        • Fugl1120
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2005
          • 3528

          Snakker du av erfaring eller spekulerer du, vermu?
          Lauken er vår venn!

          Kommentar

          • Tvilling
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2006
            • 1467

            I flg Rb.no: "
            . For å komme ned på et levelig nivå, må vi selge LSK-hallen og øvrig eiendom, sier LSK-leder Heidi Scheie.
            "
            Om hun er rett gjengitt: "øvrig eiendom" - hva ligger i det?? Åråsen?

            Kommentar

            • HolterKanaris
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2006
              • 1603

              Opprinnelig skrevet av Tvilling
              I flg Rb.no: ""
              Om hun er rett gjengitt: "øvrig eiendom" - hva ligger i det?? Åråsen?
              Det er snakk om å selge kontorlokalene som administrasjonen benytter seg av idag,, og flytte administrasjonen over i lokalene under gamle langsiden
              ***Større baller enn vett***

              Kommentar

              • GIFKanari
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2009
                • 8243

                Bunnen er ikke nådd, spørsmålet er heller om vi noen gang egentlig får vite hvor dårlig klubben har blitt drevet. LSKs halmstrå er Slora, uten det tør jeg ikke tenke på utgangspunktet i forhandlingene for en desperat klubb velsignet politisk hestehandel.

                Kommentar

                • Børge
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2013
                  • 2527

                  Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                  Det er snakk om å selge kontorlokalene som administrasjonen benytter seg av idag,, og flytte administrasjonen over i lokalene under gamle langsiden
                  Leie ut lokalene, ikke selge. Da man alternativt kan dra inn leie, i stede for å leie ut dyrt næringsareal til seg selv som man ikke kan betale for.

                  Mulig "øvrig eiendom" refererer til kunstgressbanen og/eller gressbanene.
                  Sint og tverr på felt N

                  Kommentar

                  • vermu
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2008
                    • 1729

                    Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                    Snakker du av erfaring eller spekulerer du, vermu?
                    Begge deler, pluss at klubben selv etterlyser frivillige.

                    Kommentar

                    • caLitri
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jun 2007
                      • 634

                      Opprinnelig skrevet av Tittil
                      Skedsmo er ikke som andre kommuner, verdsetter ikke de som setter kommunen på kartet.
                      Hentet denne kommentaren fra Nyhetstråden.
                      Hva mener du egentlig med den? Skedsmo kommune har vel ikke gitt noe svar?
                      De fleste av politikerne som har blitt intervjuet har da virket positive og løsningorienterte så vidt jeg har sett.

                      Hetser vi bare kommunen sånn for sikkerhetsskyld?
                      Gi alt, stå på LSK

                      Kommentar

                      • knut
                        Make knut Great Again
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2006
                        • 9373

                        Opprinnelig skrevet av gilbert
                        Dagbladet har i dag et oppslag der Johan Andersson røper at han har fått et muntlig tilbud på rundt halvparten av hva han har i dag. På spørsmålet om hva han har i dag viser han til skattelistene, der DB finner at han har i underkant av 1,9 millioner. Petter Vaagan Moen, som i går sa at han hadde fått et tilbud fra Bjarmann, står der med litt over 1,8 millioner i inntekt, og har trolig også fått et "halvert" tilbud, dvs i underkant av eller rundt en million.



                        gilbert
                        Cockelimonke får noen lønninger! (gitt talla til dagbladet stemmer)

                        Symbolsk sett så dekker ikke penga forumet samla inn månedslønna til disse to herremennene.

                        Fulle sjømenn & Kanari. Faen ta.

                        Kommentar

                        • runarM
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2004
                          • 565

                          Når kommer avgjørelsen om salg av hallen til kommunen?
                          runarM

                          Kommentar

                          • gilbert
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 3174

                            Opprinnelig skrevet av knut
                            Cockelimonke får noen lønninger! (gitt talla til dagbladet stemmer)
                            Som vanlig må en huske at skattelistene i dette tilfellet er for 2013, før lønnskuttene Bjarmann ble enig med spillerne om, individuelt, tidligere i år. Og framfor alt at begge disse eldre herrene har hatt gode inntekter i tidligere klubber og antagelig plassert penger fornuftig og blant annet derfor også har andre inntekter enn lønn fra LSK i 2013. Men helt enig i at slik situasjonen både i LSK og norsk fotball (unntatt Molde) nå er blitt, så er millionlønn (mer enn) godt nok selv for to erfarne og eminente spillere vi gjerne har med også neste år.

                            gilbert

                            Kommentar

                            • knut
                              Make knut Great Again
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2006
                              • 9373

                              Opprinnelig skrevet av gilbert
                              Som vanlig må en huske at skattelistene i dette tilfellet er for 2013, før lønnskuttene Bjarmann ble enig med spillerne om, individuelt, tidligere i år. Og framfor alt at begge disse eldre herrene har hatt gode inntekter i tidligere klubber og antagelig plassert penger fornuftig og blant annet derfor også har andre inntekter enn lønn fra LSK i 2013. Men helt enig i at slik situasjonen både i LSK og norsk fotball (unntatt Molde) nå er blitt, så er millionlønn (mer enn) godt nok selv for to erfarne og eminente spillere vi gjerne har med også neste år.

                              gilbert
                              Hadde jeg bare hatt like mye tiltro til LSK som jeg har til deg

                              Kommentar

                              • DoubleHi5
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2011
                                • 3956

                                Opprinnelig skrevet av runarM
                                Når kommer avgjørelsen om salg av hallen til kommunen?
                                Det vet ikke jeg, i alle fall. Sannsynligvis vil det ta altfor lang tid i forhold til forberedelser til neste sesong og tidspunktet for når klubben trenger svarene fra Haglund og Petter/Johan. Dette med tanke på hvor sent byråkratene normalt jobber og hvor mye politisk hestehandel som sikkert vil påvirke denne beslutningen.

                                På bakgrunn av noen reaksjoner som har kommet frem i media, synes jeg også det virker som om det er noen som har den oppfatningen at dette vil være en forfordeling av andre idrettslag i kommunen, og - enda "værre" - at det vil kunne gå ut over andre, "mer verdige" oppgaver i kommunen, som for eksempel barn og unge og eldreomsorg.

                                Hvis en slik oppfatning får råde, tror jeg ikke kommunen kan, eller tør, kjøpe LSK-hallen.

                                Jeg har lest igjennom hele dokumentet som klubben har oversendt kommunen. Uten at jeg har kunnet kvalitetssikre det som fremkommer der, og derfor må legge til grunn at det er korrekt, oppfatter jeg forslaget som særdeles godt gjennomarbeidet.

                                Slik forslaget presenteres, vil kommunen få hallen nærmest på "billigsalg". De vil kunne utsette betalingen med inntil 10 - ti - år, og kommunen vil antageligvis kunne unngå eller utsette bygging av ny flerbrukshall, noe som vil medføre store besparelser. Budsjettene som presenteres fremstår også som særdeles nøkterne og kommunen vil etter alt å dømme kunne få vesentlig større inntekter på hallen enn hva de nøkterne budsjettene viser.

                                Jeg oppfatter forslaget som noe som vil bli en vinn-vinn situasjon, hvor klubben (som etter min og mange andres mening er ekstremt viktig for byen og kommunen) vil løse den største økonomiske utfordringen og hvor kommunen får en veldig god "deal". Men så var det dette med politisk hestehandel da, i tillegg til at det også i Skedsmo finnes mange som synes LSK ikke "fortjener" å "bli reddet" av kommunen. Legg også til (den feilaktige?) fremstillingen av at dette vil "koste kommunen dyrt" på bekostning av andre behov.

                                Hva skjer hvis kommunen sier nei?

                                Der har jeg ingen svar. Men jeg vil stille spørsmål ved om det kan være mulig for private å overta hallen på tilsvarende betingelser som kommunen er tilbudt og drive den etter de samme prinsippene.

                                Jeg vet ikke. Det er ikke sikkert at det er mulig på grunn av regnskapsmessige forhold. Det kan også hende at en eventuell privat aktør ikke vil kunne nyte godt av skattemessige forhold og tilskudd som kommunen eventuelt kan nyte godt av. Men hvis en privat aktør eventuelt kan drifte hallen etter de samme prinsippene som kommunen, ser jeg ikke bort fra at det kan bli en plan B. Selv om klubben ikke lenger skal være avhengig av gaver fra "snille onkler" - noe jeg støtter 100% - tror jeg at for eksempel Per og Per (eller andre) eventuelt både vil kunne gjøre "god butikk" og samtidig hjelpe klubben over den tyngste kneika!

                                So I think there is hope in the hanging snore, som Nils Arne Eggen så treffende uttrykte det for noen år siden i en annen sammenheng!
                                Last edited by DoubleHi5; 22.09.2014, 13:32. Begrunnelse: skriveleif
                                Elska þetta félag

                                Kommentar

                                • Frode D. Homb
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Dec 2003
                                  • 982

                                  Jeg husker i gamle dager da Eric Clapton spilte i Skedsmohallen. LSK-hallen kan med litt tillempinger og bygging bli en fin konserthall og arrangementshall som kan avlaste Varemessa. Såvidt meg bekjent arrangeres det ikke store konserter i Varmessa heller. Her er det potensiale hvis man er privat aktør og vil oppgradere LSK-hallen en del. Som en historisk kuriositet så lå fesjåen og dyrskuen i Lillestrøm på Vigernes, ikke langt unna der Lillestrøm idrettspark er i dag.

                                  Kommentar

                                  • plantemiddel
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Feb 2012
                                    • 801

                                    For en som ikke har satt seg så mye inn i saken, hva tjener klubben egentlig på å selge hallen? Pengene de evt. får av kommunen går vel rett til å betale ned lånet som er på hallen av hva jeg kan lese i rb. De månedlige utgiftene (rentekostnader + vedlikehold) blir vel omtrent de samme, kanskje noe høyere. Og dette er jo en utgift de binder seg til i lang tid, noe bankene vel må ta hensyn til ved refinansiering av andre lån.

                                    Kommentar

                                    • DoubleHi5
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2011
                                      • 3956

                                      Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                                      For en som ikke har satt seg så mye inn i saken, hva tjener klubben egentlig på å selge hallen? Pengene de evt. får av kommunen går vel rett til å betale ned lånet som er på hallen av hva jeg kan lese i rb. De månedlige utgiftene (rentekostnader + vedlikehold) blir vel omtrent de samme, kanskje noe høyere. Og dette er jo en utgift de binder seg til i lang tid, noe bankene vel må ta hensyn til ved refinansiering av andre lån.
                                      Dette er utvilsomt ikke enkelt å forstå. Jeg prøver som best jeg kan, men det er fortsatt veldig mange ubesvarte spørsmål i denne saken.

                                      Kortversjonen av hva klubben tjener på å selge hallen er, sånn jeg forstår det, at da de bygde LSK Hallen, krevde banken at lånene ble tatt opp med bundet fast rente. Det opplyses ikke, såvidt jeg kan se, hvor høy denne renten er. Så vi kan bare spekulere i det. Men det ville ikke overraske meg om den er på både 6 og 7 prosent, i verste fall kanskje enda høyere. Når klubben selv er sin egen største leietager i hallen - og ikke har penger å betale med (!) - blir situasjonen bare verre og verre. De betaler allerede en skyhøy rente, og kanskje til og med enda høyere strafferenter fordi de hele tiden er på etterskudd med betalingene.

                                      Hvis de kan selge hallen og noen andre (kommunen?) kan komme inn som eiere, håper klubben på at det skal være mulig å refinansiere gjelden og på den måten redusere rentekostnadene, sannsynligvis med store beløp. Det er stor, for ikke å si enorm, forskjell på å betale 3-4 % som de kanskje kan få i dagens marked og for eksempel 7-8 % eller mer (husk at disse siste tallene er ren spekulasjon). Hvis disse tallene er i nærheten av virkeligheten, vil en refinansiering fort kunne halvere rentekostnadene!

                                      Det skrives i søknaden til kommunen at "Dagens lave rentenivå har ført til at pantelånene og overkursen på lånene i dag ca tilsvarer verdien på næringseiendommene i selskapet. Det er dermed en svært høy belåningsgrad i Åråsen Eiendom AS."

                                      Jeg er ikke helt sikker på hva de mener når de skriver "næringseiendommene i selskapet", men jeg er stygt redd for at dette inkluderer LSK Hallen og Åråsen Stadion med tribuner. Det skrives et annet sted i søknaden at "Åråsen Eiendom AS besitter næringsarealer på Åråsen på ca 13000 kvm, i tillegg til Åråsen Stadion med tilhørende tribuner og LSK Hallen." Siden de det ene stedet snakker om næringsarealer, mens de når de snakker om belåningen, bruker uttrykket næringseiendommer, forstår jeg det slik at dette inkluderer også Åråsen Stadion og Hallen.

                                      LSK Hallen er taksert til 78,8 millioner. Hva er 13000 kvm med næringsarealer på Åråsen verdt? Ikke så rent lite, vil jeg tro. Med det jeg vil kalle et veldig forsiktig anslag på kr 10.000 per kvm utgjør disse arealene alene er verdi på 130 millioner. Det tallet må være altfor lavt, men la oss bruke det. Hva er Åråsen Stadion verdt? Vanskelig å svare på, siden det som fotballstadion ikke har så veldig mange alternative brukere enn en toppklubb. Men gitt at klubben går konkurs, stadion rives eller bygges om og grunnen brukes til ytterligere næringsutvikling (Gud forby!), vil Åråsen sannsynligvis ha en svært høy verdi! For noen.

                                      Dette blir mye tall og det er som sagt langt fra enkelt. Men la oss se bort fra verdien på Åråsen Stadion og bare regne med LSK Hallen og næringslokalene. Da tilsvarer det, med mitt lave anslag, til sammen verdier på (78,8 + 130) 208,8 millioner.

                                      Når de skriver at "pantelånene og overkursen på lånene i dag ca tilsvarer verdien på næringseiendommene i selskapet" forstår jeg det slik at selskapet nå har en belåning på minst 200 millioner. Kanskje (mye) mer.

                                      Det er mulig jeg er helt på jordet, det er mulig de legger andre verdivurderinger enn taksten på hallen til grunn når de snakker om "verdien på næringseiendommene". La oss håpe det!

                                      LSK Hallen skulle aldri ha vært bygd! De som har ansvaret for at det skjedde, stilte Åråsen Stadion og næringslokalene som sikkerhet. Og de gikk med på en skyhøy rente. Nå har klubben kanskje tapt alt. Det er den harde virkeligheten!

                                      Det er ikke hyggelig å måtte forholde seg til disse fakta i en tid hvor vi for første gang på mange år endelig kan være litt optimistiske med tanke på det sportslige, men jeg tror og mener at den eneste farbare veien på sikt er å få alle fakta frem i lyset.

                                      Siste kapittel i Den sørgelige Sagaen om hvordan arvesølvet til LSK gikk tapt​ er neppe skrevet!
                                      Elska þetta félag

                                      Kommentar

                                      • plantemiddel
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Feb 2012
                                        • 801

                                        Takk for et god skrevet innlegg, det ga litt mer lys i denne saken. Jeg forventer ikke at du skal svare på det, men mitt neste spørsmål er selvsagt da om det i det hele tatt er mulig å refinansiere et lån hvor man har bundet renten. Min forståelse av fastrente er at man må betale hele renteforskjellen om en ønsker å avslutte lånet før avtaleperioden. Men forhandle kan man jo sikkert, men man stiller jo ikke med særlig sterke kort når banken uansett har mer enn nok sikkerhet i eiendom.

                                        Og hvem er nå denne banken som bruker klubben, kommunen, innbyggerne og ikke minst supporterne som gissel? Kjenner jeg blir provosert om en av de to største sponsorene (Lillestrømbanken og Dnb) som reklamerer for at de støtter klubben, samtidig trekker store penger ut av den.

                                        Kommentar

                                        • Folke
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jun 2008
                                          • 5955

                                          Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
                                          Jeg husker i gamle dager da Eric Clapton spilte i Skedsmohallen. LSK-hallen kan med litt tillempinger og bygging bli en fin konserthall og arrangementshall som kan avlaste Varemessa. Såvidt meg bekjent arrangeres det ikke store konserter i Varmessa heller. Her er det potensiale hvis man er privat aktør og vil oppgradere LSK-hallen en del. Som en historisk kuriositet så lå fesjåen og dyrskuen i Lillestrøm på Vigernes, ikke langt unna der Lillestrøm idrettspark er i dag.
                                          Å tro at den hallen kan konkurrere mot varemessa, den nye kuben på jessheim og Hellerud er som å tro på julenissen. Dette er en fotballhall, som kommunen burde klare å fylle opp med idrett.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎