Ny trener

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kanarivogel89
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2006
    • 4314

    Skepsisen min til svenske trenere gjelder i utgangspunktet trenere som kun har erfaring fra svensk fotball. De spiller så forskjellig der på den andre siden av grensen at det med veldig få unntak går skeis når de tar turen over Svinesundbrua. Assistenttreneren til Arteta er selvsagt noe helt annet. Han mangler kanskje erfaring som hovedtrener, men det er jo ikke sånn at Helstrup har all verden å vise til utover en magisk sesong i år hvor det aller meste gikk Tromsøs vei.

    Forsiktig optimist til denne. Virker jo rimelig klart ifølge fredpet76, så da regner jeg med han er klar om ikke så lenge. Velkommen skal du være!

    Kommentar

    • trigz
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 7029

      Jeg sier det med det samme slik at det er on the record, Jeg vil ikke ha svenske trenere i LSK, vi må ha en trener som forstår vår klubb, vår kultur og spillestil og hvordan vi ønsker å fremstå. Svensker i LSK har vært en katastrofe, og svenske trenere i norsk fotball har med få unntak vært fiaskoer.
      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

      Kommentar

      • OlaG
        Oversetterdrone
        Myklebust Light
        • May 2008
        • 884

        Opprinnelig skrevet av DoubleHi5

        Hva er det med Johan Andersson som jeg ikke har fått med meg? Og dette er ikke et spørsmål spesielt til deg, Kroktåa, og det er heller ikke et uttrykk for at jeg nødvendigvis er uenig. Men jeg har altfor lite kjennskap til ham som trener og det er derfor jeg spør.

        Johan Andersson var en eminent tekniker og han virker som en balansert og rimelig sympatisk kar. Og han har suksess med Eidsvold Turn. Er det grunnen til at tilsynelatende flere mener han kunne være klar til å trene LSK nå? Allerede?

        Slik jeg husker Johan gikk det stadig saktere fremover mot slutten av hans tid i LSK. Jo, han var usedvanlig god til å skjerme og beholde ballen - bedre enn de fleste. Men det ble vel også stadig flere "æresrunder" tilbake mot eget mål, før det eventuelt ble satt fart, eller rettere sagt, slått en pasning fremover? Og hvordan er fotballen han får Turn til å spille? Hvis det er noe i nærheten av hvordan han var selv som spiller, måtte vi vel ha skiftet ut så og si hele stallen?

        Jeg banner nok i kjerka nå! Men jeg vil gjerne bli opplyst!
        Johan Andersson var først og fremst en spiller med enorm fotballforståelse. Han hadde god ballbehandling og en finfin pasningsfot, men det var spilleforståelsen hans som var eksepsjonell. Og det er ikke verdens verste egenskap å ha som trener At det saktere og saktere mot slutten var fordi han spilte med en skade som til slutt gjorde at han måtte legge opp.

        Turn har scora idiotisk mye mål i år, men også sluppet inn ganske mye. De vant avdelingen sin og rykka opp, foran Hønefoss som hadde et mye større budsjett enn Turn. Turn er tradisjonelt et heislag mellom nivå 3 og 4, så det blir spennende å se hvordan neste sesong går.

        Også mener jeg som sagt at han ikke er klar ennå, og det er jo ikke sikkert han blir det. Men jeg tror han kan bli det, og da ser jeg han gjerne i LSK igjen.

        Kommentar

        • Kanarivogel89
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2006
          • 4314

          Opprinnelig skrevet av trigz
          Jeg sier det med det samme slik at det er on the record, Jeg vil ikke ha svenske trenere i LSK, vi må ha en trener som forstår vår klubb, vår kultur og spillestil og hvordan vi ønsker å fremstå. Svensker i LSK har vært en katastrofe, og svenske trenere i norsk fotball har med få unntak vært fiaskoer.
          Jeg forstår så absolutt aversjonen, men det viktigste for meg er hvor mye av det svenske tankegodset vedkommende har med seg på lasset heller enn fargen på passet deres. Jeg håper i det lengste at Georgson har tatt til seg godt med engelske impulser fra tiden på balløya.

          Ellers er det både interessant og komisk å merke seg at Georgson virker å være et såpass uskrevet blad at selv arbeidsgiverne hans strides om alderen. Southampton melder at han er 38 år, mens Malmö har satt fødselsdatoen hans til 21. februar 1982. Pussig opplegg, men gjetter at Malmö har sitt på det tørre her.
          Last edited by Kanarivogel89; 14.12.2023, 02:51.

          Kommentar

          • Nosferatu
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2006
            • 685

            Fra en nær venn av meg som er er MFF:are, på spørsmål om det er noe spennende å si om Georgson:

            Där finns det nog mycket att säga, och jag har varit nyfiken på hans karriär i efterhand. Kortversionen är att han framstår som både klok och ambitiös, men inte 100%-ig i resultaten med ledande roller. Oavsett vilket har han ett CV som borde vara till för att göra honom mogen för den sortens tjänst.

            Tiden som assisterande 2018 uppfattade jag gav honom goda vitsord, även om det så klart är svårt att dra de allra största växlarna på det.

            Så kom han ju tillbaka i 2022 efter Brentford, och skulle gå in som sportchef för herrlaget. Utan att bara lasta honom för det, kan vi nog säga att han inte bara stod för fullträffar i spelarlogistiken. Hela perioden runt Miloš Milojevic är i ärlighetens namn lite annorlunda, så det finns nog många med bättre insikt i vem som egentligen stod för vad.

            Så kom han ju då in som huvudtränare efter sparkningen. Resultaten ärligt talat blandade. Några riktigt svaga matcher i Allsvenskan, men avvägningen mellan välspelat och cyniskt i europaspelet står på pluskontot.

            De svajiga resultaten låg nog efter formens tangent, och det blev dessvärre inte så mycket bättre med Hareide efteråt heller. Men det att han inte lyckades, och i tillägg inte framstod som en naturlig ledare och klippa under perioden, gjorde nog att mycket av året som helhet sattes på hans konto, varför det också blev svårt att gå tillbaka in i rollen som sportchef efteråt. Således en vända till utanför rikets gränser.

            Samlat sett är det således knappast ett säkert kort som huvudtränare, det är det inte. Men utifrån vad han borde ha lärt sig på vägen, har jag hört om ganska många sämre chansningar.
            Last edited by Nosferatu; 14.12.2023, 20:28.
            For øvrig vil jeg tilføye at Stefan Strandberg er et mye dårligere menneske enn Ruben Gabrielsen.

            Kommentar

            • G-Man
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2011
              • 3150

              Tja, ikke en ansettelse som umiddelbart får pulsen til å slå fortere. Han fremstår som litt "typisk svensk", dvs ganske tørr og traust, men samtidig har han selvfølgelig vært steder hvor han bør ha plukket opp ett og annet.

              Jeg merker meg at han ifølge Mesfin er ansatt i forhold til et spillemønster som er fastsatt av klubben (ref artikkel i RB), noen som har fått med seg hvilket system vi da snakker om? (Er det 3-5-2 så resignerer jeg fullstendig).

              Jeg ønsker meg en trener som er engasjert, som stiller tydelige krav, som ikke gir ut klippekort og som ikke er så forbanna korrekt bestandig. Vi trenger en som tør å ruske litt i den kameratslige "90% er godt nok"-mentaliteten som har ridd LSK. Er dette mannen? Bare tiden kan vise.

              Kommentar

              • DoubleHi5
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2011
                • 3954

                Fra dagens artikkel i rb,no:

                LSK er også åpne om at de har brukt konsulentselskapet Onenexus i ansettelsesprosessen. (,,,) og har hjulpet blant annet Rosenborg i deres jakt på ny trener. (Min utheving.)

                Ikke akkurat noen god referanse!
                Elska þetta félag

                Kommentar

                • armykanari
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2009
                  • 736

                  Helsike! Her er jeg redd vi går på en salig lyktestolpe.

                  Hadde et håp på Magne Hoseth nå. Han har jo skapt et lag ut av gråstein, og som presterer til og med i Europa!
                  Kjenner norsk liga og kan med sin erfaring og nettverk kanskje lokke til seg gode norske talenter.

                  Kommentar

                  • Tvilling
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2006
                    • 1465

                    Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                    Fra dagens artikkel i rb,no:

                    LSK er også åpne om at de har brukt konsulentselskapet Onenexus i ansettelsesprosessen. (,,,) og har hjulpet blant annet Rosenborg i deres jakt på ny trener. (Min utheving.)

                    Ikke akkurat noen god referanse!
                    Tja..om det er Alfred Johansson, og kun den ansettelsen.. så vet jeg ikke om det er så voldsomt..i noen retning..
                    Har konsulentfirmaet, jobbet for Rbk i kang rid. er det ikke akkurat så voldsomt cv

                    Kommentar

                    • Kjøttkaka
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2012
                      • 290

                      Det er ganske spesielt at både vi og RBK etter flere måneders trenerjakt ender opp med å hente to fullstendig ubeskrevne blad uten Wikipedia-artikkel en gang. Vi er ikke en gang sikre på hvor gammel han vi henter er.

                      Fotballen har forandret seg ekstremt. Det er litt spesielt å tenke på at forrige trener vi hentet direkte fra de britiske øyer kom fra jobben som manager i Celtic, og ble snappet opp i konkurranse med Newcastle som også ga ham tilbud. Nå henter vi en cornertrener fra nivå to.

                      Kommentar

                      • maxpayne
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Apr 2006
                        • 1212

                        Dansk konsulentselskapet som lander på svensk trener. Her har treneragentene og sportssjefen virkelig vært på ett fuktig julebord der vennetjenester skal gjengjeldes og honnorarer skal betales i øst og vest. At en trener med kun noen få kamper som hovedtrener er aktuelt er etter min mening ikke holdbart. CV-en skriker kortsiktig prosjekter noe som straks får meg til å tenke på f.eks Tor-Kristian Karlsen. Har det i kjeften og er god til å legge frem store planer, men alt ender med gråstein. Før noe endelig er avklart så folder jeg hendene og vender tilbake til barnetroen.
                        Det ligger forøvrig noen ganske urovekkende intervjuer med svensken på youtube der han selv snakker om ingen erfaring som fotballspiller og nesten ingen erfaring fra elitenivå som trener. Dette må være drømmetreneren for sportssjefen i LSK der han kan føle seg på samme nivå og forsette å styre stelle litt for mye etter min mening.
                        Last edited by maxpayne; 14.12.2023, 16:42.

                        Kommentar

                        • Kjøttkaka
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • May 2012
                          • 290

                          Opprinnelig skrevet av G-Man
                          Tja, ikke en ansettelse som umiddelbart får pulsen til å slå fortere. Han fremstår som litt "typisk svensk", dvs ganske tørr og traust
                          Dette er absolutt noe som får pulsen min til å slå fortere. Av angst. Det har tatt litt tid de siste tre årene å faktisk vende seg til at LSK er et solid eliteserielag. I år er første sesongen da "vi må få 33p" ikke var alt som stod i hodet på meg. Men de siste dagers trenernyheter har kastet meg hardt tilbake til 2010-tallsmodus. Nå er nedrykksnervene i høyspenn igjen.

                          Det er helt klart mulig at han er et funn, og jeg har jo såpass lite tro på det at jeg kan uansett ikke bli annet enn positivt overrasket. Faktisk er jo dette første gang jeg er skeptisk til en ny trener, så kanskje det bærer bud om suksess?

                          Jeg beundrer de som er positive, også prøver jeg alt jeg kan å fokusere på hvor bra det faktisk er at vi har både hovedtrener og hovedsponsor klar før jul. Ingen unnskyldninger nå!

                          Kommentar

                          • DoubleHi5
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2011
                            • 3954

                            Opprinnelig skrevet av Kjøttkaka
                            Det er ganske spesielt at både vi og RBK etter flere måneders trenerjakt ender opp med å hente to fullstendig ubeskrevne blad uten Wikipedia-artikkel en gang. Vi er ikke en gang sikre på hvor gammel han vi henter er.

                            Fotballen har forandret seg ekstremt. Det er litt spesielt å tenke på at forrige trener vi hentet direkte fra de britiske øyer kom fra jobben som manager i Celtic, og ble snappet opp i konkurranse med Newcastle som også ga ham tilbud. Nå henter vi en cornertrener fra nivå to.
                            Nå er vel ikke en wikipedia-artikkel noe mål på hva han er god for, uansett. Det kan jo legges inn av hvem som helst og man kan skrive hva som helst. Men det tyder ikke på at han har markert seg veldig, når ingen har giddet å legge inn noe om ham der!

                            Ellers synes jeg det er betenkelig at det nå også er "konsulentselskaper", som garantert skal ha skyhøye honorarer for mer eller mindre kvalifisert synsing, som åpenbart får stor innflytelse på klubbens trenervalg. Akkurat som i politikken og i næringslivet kjøper de som skal ta beslutningene seg på en måte fri fra ansvaret. Konsulentselskapene er jo ikke ansvarlige hvis det skulle gå galt! Men at fotballen fylles opp med stadig nye "smartinger" som finner på nye kreative måter å karre til seg en del av den altfor store kaka av penger, er jo ingen nyhet.

                            Edit: Jeg har alltid hatt stor respekt for Simon og den jobben han har gjort. Når jeg hører hvordan dette foregår, må jeg være ærlig på at den respekten har blitt noe redusert!
                            Last edited by DoubleHi5; 14.12.2023, 16:13.
                            Elska þetta félag

                            Kommentar

                            • Lillelord
                              Medlem
                              Hoffnarr
                              • Aug 2004
                              • 65

                              Opprinnelig skrevet av MortenA
                              Det som taler mot han er hvordan Glimt har blitt et spillesystem som plugger spillerne inn i bestemte posisjoner uten å utvikle de til å fungere i andre lag. Skal vi fortsette å være en selgende klubb, så er vi avhengig av at de vi selger oppnår suksess i sin neste klubb.
                              Satt på spissen - du vil heller selge spillere til utlandet for å tjene på en videresalgsklausul enn å holde på som Glimt? Jeg tipper Adams hadde blitt solgt for over 100 mill hvis han ble solgt fra Glimt, vi skal ha et enormt stort videresalg på Adams for å i det hele tatt komme i nærheten av noe sånt.

                              Ser vi på de siste 30 årene er det også helt åpenbart at de klubbene som har hatt størst suksess over tid uten å ha blitt dopet finansielt (les: Molde) er RBK under Eggen og Glimt under Knutsen. Begge disse var bygget på klare spillprinsipper og rollespillere. Det samme gjelder eksempelvis Brighton. Jeg tror absolutt at det kunne vært noe for LSK å utvikle.



                              Kommentar

                              • kunden
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 2292

                                Umiddelbart ville jeg heller hatt Reka eller Fagermo ... (popcorn time)
                                Dette konsulentselskapet, om de er så sikre i sin sak, burde isåfall være med på å betale ut treneren hvis får fyken.
                                Synes hele prosessen virker merkelig. Også bartenes. En Cecilie uttaller seg. Er dette folk som skjønner seg på fotball eller på "prosesser".
                                Må være utrolig mye spenn å spare på sparke ut alt daukjøtt i orgen og bruk av konsulentselskaper.
                                Frykter at vi i 2030 skriver at vi ikke skal gå i konsulentfella igjen.

                                Kommentar

                                • brune stakkeland
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jan 2012
                                  • 864

                                  For å betrygge enkelte, det er ikke sånn at LSK har hyra inn Onenexus til å plukke den ene treneren klubben skal gå for. De har betalt Onenexus for å finne kandidater, og så har LSK gått igjennom de og så hatt videre samtaler med de som er interessante.

                                  Sakset fra artikkelen på rb.no:
                                  "Ut fra den profilen vi ønsket fikk vi ekstern hjelp til å finne aktuelle kandidater, forteller styrelederen.
                                  Da startet utvelgelsen.

                                  – Det endte med først en lang liste, men den har blitt redusert etter hvert. Noen fordi de ikke var tilgjengelige, andre fordi vi valgte dem bort."

                                  Kommentar

                                  • G-Man
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2011
                                    • 3150

                                    Opprinnelig skrevet av kunden
                                    Umiddelbart ville jeg heller hatt Reka eller Fagermo ... (popcorn time)
                                    Dette konsulentselskapet, om de er så sikre i sin sak, burde isåfall være med på å betale ut treneren hvis får fyken.
                                    Synes hele prosessen virker merkelig. Også bartenes. En Cecilie uttaller seg. Er dette folk som skjønner seg på fotball eller på "prosesser".
                                    Må være utrolig mye spenn å spare på sparke ut alt daukjøtt i orgen og bruk av konsulentselskaper.
                                    Frykter at vi i 2030 skriver at vi ikke skal gå i konsulentfella igjen.
                                    Minus første setning - så er jeg helt enig med deg. Dette virker som en underlig prosess. Ser for meg et kravskjema fra LSK og så en masse kandidater som blir gitt poeng fra 1 til 6 og den med best gjennomsnitt blir valgt (dvs en helt uten spisskompetanse). Men jeg kan ta helt feil, kanskje de vet hva de holder på med, til tross for at de holder til et stykke fra den norske virkeligheten, og at valget falt på en svenske (som i utgangspunktet er det jeg ønsket meg aller minst).

                                    For å si det sånn: Jeg kan bare bli positivt overrasket!

                                    Kommentar

                                    • kunden
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2005
                                      • 2292

                                      Opprinnelig skrevet av brune stakkeland
                                      For å betrygge enkelte, det er ikke sånn at LSK har hyra inn Onenexus til å plukke den ene treneren klubben skal gå for. De har betalt Onenexus for å finne kandidater, og så har LSK gått igjennom de og så hatt videre samtaler med de som er interessante.
                                      Skjønner det. Det er std prosedyre i arbeidslivet.
                                      Vet bare ikke om det er helt overførbart til fotball. Og til en så spesifikk jobb.

                                      Tidligere har jo Simon fortalt at han/de har flere i kikkerten. Det kan jo bare være en talemåte. Men dette er jo åpenbart en fyr dette firmaet har funnet.
                                      At bart også får en umerittert fyr virker snodig. Som også er svensk ...
                                      Mistenker nesten at dette er en AI/KI trubadur som deler ut navn basert pris, lønn, kulturell bakgrunn, språk og mindre basert på det fotballfaglige.

                                      Kommentar

                                      • Tvilling
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Nov 2006
                                        • 1465

                                        Her er intervju med Andreas Georgson fra 13 nov:

                                        Kommentar

                                        • Lars Henrik Dahl
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2020
                                          • 2087

                                          Opprinnelig skrevet av ChrisK
                                          VG melder at Andreas Georgson er en het kandidat. Han har hatt ulike roller i Malmö tidligere og er nå dødballtrener i Southampton.
                                          En dødballtrener kan jo ikke være helt feil...

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎