Ny trener

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • DoubleHi5
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2011
    • 3954

    Opprinnelig skrevet av MortenA
    Jeg tror vi fremstår som attraktive for trenere, men sliter litt med å se hva vi kan tilby som Tromsø ikke kan matche.
    Fasiliteter? Organisasjon? Støtteapparat? Økonomi, herunder noen titalls millioner (??) å forterke laget med? Klima? Bare noen forslag...

    Nei, jeg aner jo like lite som alle andre om hva som foregår i hodet på Gaute Helstrup og hva som motiverer ham. Men jeg mener definitivt vi har en del mer å by på enn Tromsø, som vel har slitt tungt med økonomi en god stund nå.

    Det blir uansett en mer spennende start på silly season enn på et par år.
    Elska þetta félag

    Kommentar

    • Lars Henrik Dahl
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2020
      • 2087

      Opprinnelig skrevet av MortenA
      Den gode vibben kommer av at Bakke har vist over tid at han kan hjelpe unge spillere ta det neste steget.
      Der er jeg enig med deg. Det var bare ikke det jeg kommenterte. Mulig jeg tok det du skrev litt ut av kontekst. Det jeg slet med var at det skulle være positivt å ta imot et jobbtilbud uten forutsetninger for å lykkes, og uten å stille noen krav. Vil vi ha en trener som sier ja til hva som helst? Omstendighetene var spesielle, så jeg bruker det ikke mot ham, men synes heller ikke det taler til hans fordel.

      Kommentar

      • OlaG
        Oversetterdrone
        Myklebust Light
        • May 2008
        • 883

        Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

        Jeg er heller ikke negativ til Eirik Bakke. Jeg har bare ikke sett nok til å bli supertent. Jeg har egentlig et bilde av ham som relativt tøff, men har ikke sett det. Vil gjerne se litt mer drittsekk og vinnerskalle. Fagermo/Rekdal/Nordlie fyller de kravene, det som gjør dem uspiselige for meg er at alt handler om dem. Ledere som styrer basert på eget ego er gift. Eirik framstår for meg mye mer sympatisk (kanskje litt for mye?) og ikke minst mye mer lagorientert.
        Vi vet jo strengt tatt ikke så mye om det. Basert på laguttak og bytter så er han ihvertfall en trener som ikke er redd for å la prestasjoner få konsekvenser. Jeg synes også uttalelsene hans etter dobbeltbyttet på Åråsen og hva han mente om oppførselen heller i retning av en som er tøff og tydelig internt, men ikke har tenkt til å ta oppgjørene ut i offentligheten.

        For meg teller det positivt, og jeg er temmelig sikker på at det oppleves bedre av de som blir utsatt for tøffheten. Det går an å være tøff på en respektfull måte, og det går an å være det med innestemme.

        Kommentar

        • Lars Henrik Dahl
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2020
          • 2087

          Opprinnelig skrevet av OlaG
          Vi vet jo strengt tatt ikke så mye om det. Basert på laguttak og bytter så er han ihvertfall en trener som ikke er redd for å la prestasjoner få konsekvenser. Jeg synes også uttalelsene hans etter dobbeltbyttet på Åråsen og hva han mente om oppførselen heller i retning av en som er tøff og tydelig internt, men ikke har tenkt til å ta oppgjørene ut i offentligheten.

          For meg teller det positivt, og jeg er temmelig sikker på at det oppleves bedre av de som blir utsatt for tøffheten. Det går an å være tøff på en respektfull måte, og det går an å være det med innestemme.
          Godt poeng, han har i hvert fall vist vilje til å ta grep når ting ikke fungerer. Det skjedde kun helt unntaksvis med forgjengeren.

          Kommentar

          • DoubleHi5
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2011
            • 3954

            Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

            Der er jeg enig med deg. Det var bare ikke det jeg kommenterte. Mulig jeg tok det du skrev litt ut av kontekst. Det jeg slet med var at det skulle være positivt å ta imot et jobbtilbud uten forutsetninger for å lykkes, og uten å stille noen krav. Vil vi ha en trener som sier ja til hva som helst? Omstendighetene var spesielle, så jeg bruker det ikke mot ham, men synes heller ikke det taler til hans fordel.
            Jeg synes ikke det skal tillegges noen negativ betydning. Eirik sa følgende til lsk.no: "- Jeg gleder meg til å få sjansen, og har fullt fokus på å gjøre en best mulig jobb resten av sesongen. Det passer perfekt for meg å komme tilbake i en trenerrolle nå, og jeg tror Lillestrøm er en klubb som passer meg godt. Tror det blir en god match." Mulig jeg husker feil, men jeg mener også å huske at han uttalte et sted noe sånn som at det også var en slags "test" for ham selv også, for å se og føle om det var riktig for ham å ta opp igjen trenergjerningen. Han ble vel i alle fall tillagt noen slike synspunkter og han ble vel også kritisert for det her på forumet? Jeg tror definitivt ikke Eirik Bakke er en mann som "sier ja til hva som helst"!

            Vi må huske at han ikke hadde trent noe lag siden han ga seg i Sogndal i 2021. Jeg vil nesten snu argumentet rundt og tenke at det var modig og tøft av ham å ta denne utfordringen.

            Når det gjelder diskusjonen om han ikke har vært/er tøff nok i forhold til spillerne, er jeg veldig enig i argumentet om at det går an å være tøff på en respektfull måte! Samtidig tror jeg vi får se en tøffere Eirik utad på vegne av klubben og spillerne hvis han får jobben på permanent basis. Det er ikke spesielt smart å være for tøff i trynet så lenge han så langt er her på et korttidsengasjement.

            Jeg synes for øvrig det er veldig bra at det kommer synspunkter og argumenter rundt både Eirik Bakke og eventuelt andre kandidater til å ta oss ut i Europa! For det er jo det vår neste trener skal, ikke sant? Jeg merker jeg heller blir mer positiv enn negativ til EB når forskjellige synspunkter kommer frem og jeg/man tenker over hvilken betydning man vil tillegge dem.

            Når det gjelder forholdet Helstrup/Bakke, tror jeg av en eller annen grunn at Helstrup er mer analytisk enn Bakke. Kan hende jeg tar feil og grunnen til at jeg tror det, er vel mer at vi har sett mer av hva førstnevnte har fått til med et eliteserielag. Hvis EB blir vår nye trener, er jeg imidlertid rimelig sikker på at han får den nødvendige støtte til å utvikle seg også på det området! Jeg tror for øvrig at Eirik kan være en sterkere/tøffere "hærfører" i kampens hete, basert på hans fortid som spiller og personlighetstype han virker å være!

            (Det ble mye tøff og tøffere enn toget, men det får stå sin prøve!)
            Elska þetta félag

            Kommentar

            • MortenA
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2007
              • 3352

              Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

              Der er jeg enig med deg. Det var bare ikke det jeg kommenterte. Mulig jeg tok det du skrev litt ut av kontekst. Det jeg slet med var at det skulle være positivt å ta imot et jobbtilbud uten forutsetninger for å lykkes, og uten å stille noen krav. Vil vi ha en trener som sier ja til hva som helst? Omstendighetene var spesielle, så jeg bruker det ikke mot ham, men synes heller ikke det taler til hans fordel.
              Jeg velger å snu på det, og si at det er positivt at han valgte å hjelpe en klubb som ble ufrivillig satt i en vanskelig situasjon. Jeg tror det er mange trenere som ville takket nei fordi den potensielle nedturen kunne påvirke karrieren eller stilt større krav til kontraktslengde og/eller ressurser.
              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

              Kommentar

              • Lars Henrik Dahl
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2020
                • 2087

                Opprinnelig skrevet av MortenA

                Jeg velger å snu på det, og si at det er positivt at han valgte å hjelpe en klubb som ble ufrivillig satt i en vanskelig situasjon. Jeg tror det er mange trenere som ville takket nei fordi den potensielle nedturen kunne påvirke karrieren eller stilt større krav til kontraktslengde og/eller ressurser.
                Er med på ditt resonnement, og tenker at vi har utdebatert min lille slengbemerkning til dine gode vibber godt nok. Det lå ingen sterke følelser i den fra min side Vi er vel alle like spent på hvem som blir vår nye hovedtrener, og de fleste som har kommentert virker å være forsiktig positive til E.B.

                Kommentar

                • MortenA
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2007
                  • 3352

                  Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

                  Er med på ditt resonnement, og tenker at vi har utdebatert min lille slengbemerkning til dine gode vibber godt nok. Det lå ingen sterke følelser i den fra min side Vi er vel alle like spent på hvem som blir vår nye hovedtrener, og de fleste som har kommentert virker å være forsiktig positive til E.B.
                  Det er fort gjort å tolke ting mer seriøst enn det er ment og misforstå ironi.
                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                  Kommentar

                  • Lars Henrik Dahl
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2020
                    • 2087

                    Opprinnelig skrevet av MortenA

                    Det er fort gjort å tolke ting mer seriøst enn det er ment og misforstå ironi.
                    Den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge deler dårlig​ - Piet Hein

                    Kommentar

                    • Kroktåa
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2015
                      • 2875

                      Kystsamene høvler over de miljøkriminelle, 3-0 nå. Da styrer de stødig mot en medalje, og Europa neste sesong. Det blir neppe noen Gaute på oss i 24.

                      Kommentar

                      • Zindrinho
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Sep 2019
                        • 469

                        Opprinnelig skrevet av Kroktåa
                        Kystsamene høvler over de miljøkriminelle, 3-0 nå. Da styrer de stødig mot en medalje, og Europa neste sesong. Det blir neppe noen Gaute på oss i 24.
                        Jeg husker ikke hvor, men mener jeg leste i riksmedia for en uke eller 2 siden at Helstrup kan finne på å dra videre hvis TIL kommer seg til europa, og at hvis de fikk en downer nå på slutten av året og havna utafor alt ville han ta et år til.
                        Jeg aner ikke åssen Helstrup tenker, men siden han er lokal tromsværing kan det hende han vil gå fra klubben i god forfatning og kanskje føle han hadde noe ugjort hvis det skulle endt med 5 plass. Og dermed at en sølv/bronse kanskje er det lengste han kan ta TIL, og føle det kan være på tide å gå videre.

                        Kommentar

                        • MortenA
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2007
                          • 3352

                          Opprinnelig skrevet av Zindrinho

                          Jeg husker ikke hvor, men mener jeg leste i riksmedia for en uke eller 2 siden at Helstrup kan finne på å dra videre hvis TIL kommer seg til europa, og at hvis de fikk en downer nå på slutten av året og havna utafor alt ville han ta et år til.
                          Jeg aner ikke åssen Helstrup tenker, men siden han er lokal tromsværing kan det hende han vil gå fra klubben i god forfatning og kanskje føle han hadde noe ugjort hvis det skulle endt med 5 plass. Og dermed at en sølv/bronse kanskje er det lengste han kan ta TIL, og føle det kan være på tide å gå videre.
                          Jeg har vanskelig for å se en trener velge bort Europacupspill med mindre det er en lukrativ jobb i utlandet.
                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                          Kommentar

                          • Lars Henrik Dahl
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2020
                            • 2087

                            Opprinnelig skrevet av MortenA

                            Jeg har vanskelig for å se en trener velge bort Europacupspill med mindre det er en lukrativ jobb i utlandet.
                            Skjønner tanken, men for min del tenker jeg mer som Zindrinho. Det er mange ledere som heller vil gå videre når man har fått til det maksimale, 2024 er nesten nødt til å bli en nedtur for TIL. (Den kommer sikkert tilbake og biter meg i rævva )

                            Vi får se hva som skjer, uansett ikke lenge igjen nå. Blir det Gaute skjer det fort. Blir det ikke Gaute og ikke Eirik kan det fort ta ubehagelig lang tid.

                            Kommentar

                            • MortenA
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2007
                              • 3352

                              Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl

                              Skjønner tanken, men for min del tenker jeg mer som Zindrinho. Det er mange ledere som heller vil gå videre når man har fått til det maksimale, 2024 er nesten nødt til å bli en nedtur for TIL. (Den kommer sikkert tilbake og biter meg i rævva )

                              Vi får se hva som skjer, uansett ikke lenge igjen nå. Blir det Gaute skjer det fort. Blir det ikke Gaute og ikke Eirik kan det fort ta ubehagelig lang tid.
                              Det nesten unike med Tromsø er at de er nesten robbet for stjerner. Eneste navnet jeg husker fra laget er hen Leopold/Napoleon eller hva det nå er og Yttergård Jensen som er 35 år. Helstrup har bygget et kollektiv, så jeg ser ikke for meg at de blir strippet for spillere før neste sesong. Jeg hadde mindre tro på dem før denne sesongen etter at de mistet August Mikkelsen.
                              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                              Kommentar

                              • Lars Henrik Dahl
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2020
                                • 2087

                                Opprinnelig skrevet av MortenA

                                Det nesten unike med Tromsø er at de er nesten robbet for stjerner. Eneste navnet jeg husker fra laget er hen Leopold/Napoleon eller hva det nå er og Yttergård Jensen som er 35 år. Helstrup har bygget et kollektiv, så jeg ser ikke for meg at de blir strippet for spillere før neste sesong. Jeg hadde mindre tro på dem før denne sesongen etter at de mistet August Mikkelsen.
                                De trenger ikke å bli strippet for spillere før neste sesong. De trenger bare la være å overprestere. De har hatt en vanvittig flyt, scoret flere og sluppet inn langt færre enn XG skulle tilsi. XG sier selvfølgelig ikke alt, men gir en ok indikasjon over en hel sesong. Man skal selvfølgelig ikke se bort i fra at det er en ferdighet å gjøre mye ut av få sjanser og avverge sjanser imot. Footystat https://footystats.org/norway/eliteserien/xg har dem på 1,36 for og 1,35 i mot. (forventet mål per kamp) Faktisk antall mål: 1,65 for og 1,12 mot. Til sammenligning har Enga XG 1,37 for og 1,39 mot, altså nesten samme tall.

                                Nedre delen hører kanskje mer hjemme i Sesongen 2023, men passet så godt inn som fortsettelse av ovenstående.

                                Målt opp mot XG overpresterer TIL med 0,52 mål per kamp!!!
                                Andre lag av interesse
                                LSK: +0,06 - scorer litt mer, men slipper inn litt mer enn forventet
                                Glimt: +0,20 - scorer en del mer, slipper inn litt mer enn forventet
                                Brann: +0,05 - scorer og slipper inn litt mindre enn forventet
                                Viking: +0,18 - Scorer mer, men slipper inn litt mer enn forventet
                                Molde: +0,35 - Scorer mye mer (0,46) og slipper inn litt mer enn forventet
                                Haugesund: +0,45 - Scorer noe mer, og slipper inn vesentlig mindre enn forventet
                                Hamkam: -0,04 - Scorer og slipper inn en del mer enn forventet
                                Stabæk: -0,27 - Scorer for lite
                                Enga: -0,44 - Scorer som forventet, men slipper inn på alt


                                Tre lag har en netto omtrent som forventet: Brann, LSK og Hamkam.
                                Hamkam, Haugesund, Aalesund, Odd og tildels Godset er klart svakest i forhold til XG for/mot Disse ligger med forventet negativ målforskjell per kamp på 0,5 mål eller mer.
                                I toppen skiller Molde, Sarp, Brann og i særklasse Glimt seg ut positivt, med forventet positiv målforskjell på 0,5 mål eller mer (Glimt med 1,14)

                                Hvis vi skulle laget en tabell basert på forventet målforskjell ville Glimt vunnet foran Brann, med Sarp på 3. LSK på 7. med TIL, Enga og RBK på plassene bak. Hamkam og Haugesund ville rykket rett ned, med Aalesund på kvalikk. Siden sjanser ikke fordeler seg jevnt utover sesongen er selvfølgelig en slik tabell i beste fall en indikasjon. Den vil være mest misvisende for lag som har vært involvert i store seiere og tap, mens feks TIL som stort sett vinner med ett mål hver gang vil være mer representativ. Tromsø topper - og for å vende tilbake til utgangspunktet - det gjør de neppe to år på rad. LSK hadde feks en vårsesong i fjor som lignet mye på det TIL har hatt.

                                Min påstand er at TIL i 2024, uten å miste verken spillere eller trener likevel neppe er en toppkandidat. De har ikke økonomi til å gjøre store grep for å konsolidere sin posisjon. Som du også sa, de har ikke de store stjernene, og følgelig ikke de store salgsobjektene. Det er verdt å merke seg at selv om mange har latt seg blende av TILs offensive spill når det klaffer, har de en XG som ligger 0,24 per kamp under LSK.

                                Lag Kamper XG XGA GF GA XGD G vs XG GA vs XGA Total diff
                                Tromsø IL 26 1,36 1,35 1,65 1,12 0,01 0,29 -0,23 0,52
                                Odds BK 26 0,97 1,57 1,23 1,35 -0,60 0,26 -0,22 0,48
                                FK Haugesund 26 0,98 1,63 1,15 1,35 -0,65 0,17 -0,28 0,45
                                Strømsgodset IF 26 1,20 1,71 1,15 1,27 -0,51 -0,05 -0,44 0,39
                                Molde FK 26 1,69 1,20 2,15 1,31 0,49 0,46 0,11 0,35
                                FK Bodo - Glimt 26 2,34 1,20 2,65 1,31 1,14 0,31 0,11 0,20
                                Viking FK 27 1,75 1,49 2,00 1,56 0,26 0,25 0,07 0,18
                                Lillestrøm SK 26 1,60 1,51 1,69 1,54 0,09 0,09 0,03 0,06
                                SK Brann 26 1,86 1,22 1,81 1,12 0,64 -0,05 -0,10 0,05
                                Hamarkameratene Fotball 27 1,22 1,88 1,37 2,07 -0,66 0,15 0,19 -0,04
                                Sandefjord Fotball 26 1,40 1,73 1,50 1,96 -0,33 0,10 0,23 -0,13
                                Rosenborg BK 26 1,39 1,45 1,35 1,62 -0,06 -0,04 0,17 -0,21
                                Sarpsborg 08 FF 26 1,96 1,43 1,92 1,65 0,53 -0,04 0,22 -0,26
                                Stabæk Fotball 26 1,38 1,57 1,08 1,54 -0,19 -0,30 -0,03 -0,27
                                Vålerenga Fotball 26 1,37 1,39 1,31 1,77 -0,02 -0,06 0,38 -0,44
                                Aalesunds FK 26 1,11 1,75 0,85 2,35 -0,64 -0,26 0,60 -0,86

                                Kommentar

                                • Sailor Man
                                  Moderator
                                  • Jun 2007
                                  • 1330

                                  Jeg må si at jeg er veldig imponert av Eirik Bakke sin håndtering av media. Han er konsekvent positiv rundt klubbens verdier og at det passer godt med hans filosofi. Ingen klaging på noe. Han virker jo som den perfekte personen som LSK-trener med sin væremåte og fotballfilosofi. Ulempen er at det er resultatene som teller, og de har ikke vært mer enn OK denne høsten. Får vi ikke Helstrup, er jeg ikke negativ til å gi Eirik f.eks. en toårskontrakt for å se om han klarer å videreutvikle laget.

                                  Kommentar

                                  • fredpet76
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Feb 2004
                                    • 1214

                                    Opprinnelig skrevet av Sailor Man
                                    Jeg må si at jeg er veldig imponert av Eirik Bakke sin håndtering av media. Han er konsekvent positiv rundt klubbens verdier og at det passer godt med hans filosofi. Ingen klaging på noe. Han virker jo som den perfekte personen som LSK-trener med sin væremåte og fotballfilosofi. Ulempen er at det er resultatene som teller, og de har ikke vært mer enn OK denne høsten. Får vi ikke Helstrup, er jeg ikke negativ til å gi Eirik f.eks. en toårskontrakt for å se om han klarer å videreutvikle laget.
                                    Enig med deg, men Eirik Bakke har et veldig begrenset spillermateriale. Kan ikke laste han for resultater i mot men heller hylle han for det som vi har blitt bedre på. Defensiv organisering, mer direkte fotball og ikke minst innsatsen gutta legger ned. Er bltt en mer go i laget og mer trøkk.

                                    Kommentar

                                    • Fugggel
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Dec 2020
                                      • 489

                                      Opprinnelig skrevet av fredpet76

                                      Enig med deg, men Eirik Bakke har et veldig begrenset spillermateriale. Kan ikke laste han for resultater i mot men heller hylle han for det som vi har blitt bedre på. Defensiv organisering, mer direkte fotball og ikke minst innsatsen gutta legger ned. Er bltt en mer go i laget og mer trøkk.
                                      Med den logikken er det vel umulig å ikke gi han jobben?
                                      Alt som er bra skal han få cred for alt som er dårlig skal ikke lastes han. Skal slite med å finne en bedre kandidat da.

                                      Kommentar

                                      • Sailor Man
                                        Moderator
                                        • Jun 2007
                                        • 1330

                                        At Bakke har hatt et litt dårligere spillermateriale til rådighet enn ikke-personen er klart. Magnus Knudsen, Akor Adams og Vetle Dragsnes hadde vært ganske klart i elleveren alle tre. Erstatterne som er henta inn har på sin side utretta null og niks. I tillegg er det mange usikkerheter rundt neste år, bråk som følge av x-Bakkes avgang og så videre som har gjort oppgaven vanskeligere.

                                        Det jeg mener taler imot er at vi har prestert dårlig mot gode lag og at bunnivået vårt har sunket.

                                        Kommentar

                                        • AB40
                                          Medlem
                                          Hoffnarr
                                          • Aug 2015
                                          • 52

                                          Synes det er vanskelig å gi en karakter på hva Bakke har utført på banen og hva han har endret eller ikke endret ift spillestil siden hans ankomst. Mye likt, men med en så skadeskutt tropp så er det jo umulig å si om han har hatt noe som helst påvirkning i god/dårlig grad.

                                          At han er positiv utad er jo naturlig tenker jeg. Hadde han stått å klaget fra dag 3 på spillerstallen hadde han aldri vært med i vurderingen, noe han er nå. Hørte på podkasten Spiss Vinkel at LSK sonderer markedet (naturligvis) og at Finland er et land man ser spesifikt på. Tidligere har jo SJK sin trener blitt nevnt da han spiller 352-ball. Pessimisten i meg sier at ansettelsen drøyer lenger enn ønsket.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎