Sesongen 2021

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sigurdsen
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2006
    • 1817

    Opprinnelig skrevet av Fugggel
    Vi er skjøre ved skader på sentralinja, overgangsvinduet stenger i morgen. Skal vi dra i land en solid forsterkning eller står vi med de vi har? Noen som har hørt noe?
    Simon sa vel i intervju med Eurosport, før lørdagens kamp, at det sannsynligvis ble stille fra Lillestrøm på "deadline day".

    Kommentar

    • Fugggel
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2020
      • 489

      Opprinnelig skrevet av sigurdsen

      Simon sa vel i intervju med Eurosport, før lørdagens kamp, at det sannsynligvis ble stille fra Lillestrøm på "deadline day".
      Sant det. Men ikke første gangen en sportssjef har sagt det ;-) viktig å skjule storfisken

      Kommentar

      • maxpayne
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Apr 2006
        • 1211

        Skryt gjerne av borteformen, men tar vi like mange poeng borte etter denne rekka vi nå møter så tar vi gull.....

        Odd borte, Sarp borte, Viking borte, RBK borte, B/G borte og Molde borte.

        Kommentar

        • bjarmann
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2005
          • 2864

          Opprinnelig skrevet av maxpayne
          Skryt gjerne av borteformen, men tar vi like mange poeng borte etter denne rekka vi nå møter så tar vi gull.....

          Odd borte, Sarp borte, Viking borte, RBK borte, B/G borte og Molde borte.
          Hele norges Askeladden LSK tar hjem gullet i år. Norges svar på Leicester. Det verste er at jeg begynner å tru litt på det.

          Og tenk når de slipper inn flere på Åråsen. Fansen står fortsatt bak mål. Fugla i medgang. Det blir elektrisk. Det blir helt vilt!!!!
          I år så tar vi alt

          Kommentar

          • Sailor Man
            Moderator
            • Jun 2007
            • 1328

            Opprinnelig skrevet av Fugggel
            Sant det. Men ikke første gangen en sportssjef har sagt det ;-) viktig å skjule storfisken
            Men i hvilken posisjon skulle det vært? Jeg ser at mange ønsker seg en spiss/kant, og jeg ser også behovet. Men sånn som ståa er nå, er det praktisk talt umulig å spille seg inn i den angrepsrekka for spillere LSK har råd til. Åsen er bankers, TLO er bankers, og på høyre er det allerede god konkurranse mellom DG, Svendsen, Mathisen og kanskje Helland etter hvert.

            Et alternativ til Braut-Brunes er kanskje det mest aktuelle, men noen «storfisk» er jeg redd vi ikke får..

            Kommentar

            • Fugggel
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Dec 2020
              • 489

              Opprinnelig skrevet av Sailor Man

              Men i hvilken posisjon skulle det vært? Jeg ser at mange ønsker seg en spiss/kant, og jeg ser også behovet. Men sånn som ståa er nå, er det praktisk talt umulig å spille seg inn i den angrepsrekka for spillere LSK har råd til. Åsen er bankers, TLO er bankers, og på høyre er det allerede god konkurranse mellom DG, Svendsen, Mathisen og kanskje Helland etter hvert.

              Et alternativ til Braut-Brunes er kanskje det mest aktuelle, men noen «storfisk» er jeg redd vi ikke får..
              Det er en offensiv spiller jeg ønsker. Bekymringen for skader på Åsen eller Lehne samt tabellsituasjonen gjør at jeg mener vi bør forsterke oss. Et lån ville vært det ypperlige. Det å spille seg inn på høyrekanten bør ikke være for vanskelig. Svendsen har vært bra når han har kommet inn, men når han har startet har det vært litt mer blandet dropps. DG har ikke levert all verden offensivt i år bortsett fra Haugesund kampen naturligvis. Helland sies å være på vei tilbake, men det har vi hørt før i år. Mathisen er pr dags dato skadet og har hatt en dalende kurve.

              poenget mitt er at ingen av de som konkurrerer om høyrekanten har prestert på nivå man trenger om man skal kjempe om medaljer.

              Men det som gjør meg mest bekymret er en skade på lehne, Braut er talentfull, men pr dags dato er han heller ikke god nok for et lag som kjemper om medalje.

              Alt dette gjør at jeg ønsker en spiller som kan bekle både kant og spiss. Når vi ligger så bra an som vi gjør nå synes jeg vi virkelig må gå for det, kvalitet og enda bedre bredde i angrepsrekka mener jeg gir oss bedre kort. Faktumet er at det er svært få som scorer mål for oss.

              Kommentar

              • OlaG
                Oversetterdrone
                Myklebust Light
                • May 2008
                • 882

                Opprinnelig skrevet av Fugggel

                Det er en offensiv spiller jeg ønsker. Bekymringen for skader på Åsen eller Lehne samt tabellsituasjonen gjør at jeg mener vi bør forsterke oss. Et lån ville vært det ypperlige. Det å spille seg inn på høyrekanten bør ikke være for vanskelig. Svendsen har vært bra når han har kommet inn, men når han har startet har det vært litt mer blandet dropps. DG har ikke levert all verden offensivt i år bortsett fra Haugesund kampen naturligvis. Helland sies å være på vei tilbake, men det har vi hørt før i år. Mathisen er pr dags dato skadet og har hatt en dalende kurve.

                poenget mitt er at ingen av de som konkurrerer om høyrekanten har prestert på nivå man trenger om man skal kjempe om medaljer.

                Men det som gjør meg mest bekymret er en skade på lehne, Braut er talentfull, men pr dags dato er han heller ikke god nok for et lag som kjemper om medalje.

                Alt dette gjør at jeg ønsker en spiller som kan bekle både kant og spiss. Når vi ligger så bra an som vi gjør nå synes jeg vi virkelig må gå for det, kvalitet og enda bedre bredde i angrepsrekka mener jeg gir oss bedre kort. Faktumet er at det er svært få som scorer mål for oss.
                Jeg er uenig, primært fordi jeg misliker det kortsiktige perspektivet. Når vi endelig har klart å bygge opp en god økonomi igjen gjennom mange år med frugalitet og fornuftig styring (tenk over hvor mange år det faktisk er siden kjøpe- og lønnsfesten på slutten av 2000-tallet, og hvor lenge vi har sliti med etterdønningene) så vil jeg ikke se det kjørt i grøfta fordi man plutselig skal gå for seriegull etter en ekstremt god første halvdel av sesongen.

                Forøvrig synes jeg høyresiden vår er godt dekka av kombinasjonen DG/Svendsen, selv om det hadde vært kjempefint å ha en spiller som hadde både de solide lagspiller-kvalitetene til DG og x-faktoren til Svendsen. Men med Helland i bakhånd så kan jeg ikke se at vi skulle brukt penger på den siden i det hele tatt. På spiss-plass er "problemet" at vi har en spiss som bøtter inn mål, og med mindre vi hadde slengt oss med i kampen om Ronaldo så ville enhver erstatning kommet inn som utfordrer. Og å bruke masse penger på en utfordrer når vi har et talent vi ønsker å dyrke på plassen bak TLO ville betydd å grave i lommeboka for en bedre reserve, og samtidig skyve et investeringsobjekt/fremtidig klubbhelt ut i kulda.

                Etter kjøpet av Petterson (som dekket et uttalt behov i troppen) så kan jeg ikke se at vi har noen plasser som det er verdt å bruke penger på i dette vinduet. En skade på TLO (eller Gud forby, Hedenstad) er det nærmeste vi kommer "katastrofalt", og i førstnevnte tilfelle så er jeg villig til å la det være Braut sin sjanse til å ta steget. Og hvis han ikke gjør det og vi synker litt på tabellen så rykker vi uansett ikke ned, vi har fremdeles en tropp som fungerer som gruppe og lag, et godt utgangspunkt for neste år og veldig god tid til å gjøre et fornuftig og overveid kjøp av ny spiss.


                Vi rykker ikke ned i år, sannsynligvis ender vi på øvre halvdel av tabellen. Vi har flere spennende fremtidige salgsobjekter i klubben og økonomien er generelt på stell. Stemninga rundt klubben er bedre enn på veldig mange år. Kort oppsummert er vi en så god posisjon som vi kunne håpe å være i to år etter et nedrykk som var klimakset for en flere år lang krise. Jeg ønsker overhodet ikke at man skal risikere den gode posisjonen for kortsiktige gevinster med relativt dårlige odds. Jeg mener ikke at vi skal bli passive og "fornøyde" med å være en middelhavsfarer, bare at vi skal være tålmodige nok til å holde oss til den langsiktige planen som akkurat nå ser ut til å levere etter forventninger og forhåpninger.

                Kommentar

                • Fugggel
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Dec 2020
                  • 489

                  Opprinnelig skrevet av OlaG

                  Jeg er uenig, primært fordi jeg misliker det kortsiktige perspektivet. Når vi endelig har klart å bygge opp en god økonomi igjen gjennom mange år med frugalitet og fornuftig styring (tenk over hvor mange år det faktisk er siden kjøpe- og lønnsfesten på slutten av 2000-tallet, og hvor lenge vi har sliti med etterdønningene) så vil jeg ikke se det kjørt i grøfta fordi man plutselig skal gå for seriegull etter en ekstremt god første halvdel av sesongen.

                  Forøvrig synes jeg høyresiden vår er godt dekka av kombinasjonen DG/Svendsen, selv om det hadde vært kjempefint å ha en spiller som hadde både de solide lagspiller-kvalitetene til DG og x-faktoren til Svendsen. Men med Helland i bakhånd så kan jeg ikke se at vi skulle brukt penger på den siden i det hele tatt. På spiss-plass er "problemet" at vi har en spiss som bøtter inn mål, og med mindre vi hadde slengt oss med i kampen om Ronaldo så ville enhver erstatning kommet inn som utfordrer. Og å bruke masse penger på en utfordrer når vi har et talent vi ønsker å dyrke på plassen bak TLO ville betydd å grave i lommeboka for en bedre reserve, og samtidig skyve et investeringsobjekt/fremtidig klubbhelt ut i kulda.

                  Etter kjøpet av Petterson (som dekket et uttalt behov i troppen) så kan jeg ikke se at vi har noen plasser som det er verdt å bruke penger på i dette vinduet. En skade på TLO (eller Gud forby, Hedenstad) er det nærmeste vi kommer "katastrofalt", og i førstnevnte tilfelle så er jeg villig til å la det være Braut sin sjanse til å ta steget. Og hvis han ikke gjør det og vi synker litt på tabellen så rykker vi uansett ikke ned, vi har fremdeles en tropp som fungerer som gruppe og lag, et godt utgangspunkt for neste år og veldig god tid til å gjøre et fornuftig og overveid kjøp av ny spiss.


                  Vi rykker ikke ned i år, sannsynligvis ender vi på øvre halvdel av tabellen. Vi har flere spennende fremtidige salgsobjekter i klubben og økonomien er generelt på stell. Stemninga rundt klubben er bedre enn på veldig mange år. Kort oppsummert er vi en så god posisjon som vi kunne håpe å være i to år etter et nedrykk som var klimakset for en flere år lang krise. Jeg ønsker overhodet ikke at man skal risikere den gode posisjonen for kortsiktige gevinster med relativt dårlige odds. Jeg mener ikke at vi skal bli passive og "fornøyde" med å være en middelhavsfarer, bare at vi skal være tålmodige nok til å holde oss til den langsiktige planen som akkurat nå ser ut til å levere etter forventninger og forhåpninger.
                  Perspektivet trenger ikke være kortsiktig heller, DG har uttalt at han drar videre etter sesongen. Om man hadde funnet den riktige spilleren og kunne få han på en lenger kontrakt bør det prioriteres. Det vil også være i tråd med en langsiktig tankegang.

                  Det første du skriver finnes det vel ikke et menneske som er glad i LSK som ønsker. Det å investere litt ekstra i stallen har ingen sammenheng med det som ble gjort for flere år siden.

                  En annen ting som er viktig å ta i betrakting er at det er vanskelig å hente en spiss som har nok kvalitet til å ta over for Lehne ved en evt skade, ikke attraktivt å komme inn med en så klar førstespiss. Jeg etterlyser en spillertype som Tryggvi Haraldsson som kan gjøre en jobb både på kant og spiss, nemlig slik at vi har en sikkerhet ved skade på lehne.

                  Jeg vil mene at det å ikke utnytte tabellsituasjonen vil være en tabbe, vi vet aldri når vi har den muligheten igjen. Samtidig mener jeg at det må gjøres på en edruelig måte. Det er heller ingen krise om det ikke kommer inn noen, men bredde og kvalitet vil vi trenge utover høsten.

                  Kommentar

                  • Kanarivogel89
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2006
                    • 4305

                    Ser supportere på diverse fora, spesielt de som holder med et visst bydelslag, bastant mener vi har overprestert i år og at vi har fått bedre betalt enn spillet tilsier. Mener vi kommer til å falle på tabellen utover høsten. Det artige er jo at vi faktisk fortjener å ligge der vi ligger, ikke fordi vi har hatt masse marginer med oss. Bunnsolide opptredener defensivt, og masse klare sjanser offensivt. Dette bekreftes også av en veldig god xG og xGA. Vi har fått som fortjent så langt.

                    De må gjerne fortsette å undervurdere oss ut sesongen. Jo mindre mediedekning vi får, jo bedre. Gutta kan jobbe i fred og ro, og fotball-Norge forblir uoppmerksomme på at en ny storhetstid er under oppseiling

                    Kommentar

                    • Kroktåa
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2015
                      • 2872

                      Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                      Dette bekreftes også av en veldig god xG og xGA.
                      Har du link til noe som redegjør for denne gode xG og xGA?

                      Kommentar

                      • Kanarivogel89
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2006
                        • 4305

                        Opprinnelig skrevet av Kroktåa

                        Har du link til noe som redegjør for denne gode xG og xGA?
                        Expected Goals data for the Norway Eliteserien - including xG, xG Against (Conceded), and xG at home and away. Stats use advanced xG modelling for the Eliteserien.


                        6. plass på total xG. 9. plass hjemme, 2. plass borte

                        9. plass på total xGa. 9. plass hjemme, 12. plass borte (lavere plassering er bedre).

                        xG per kamp er 1,56. 1,56 expected goals x 17 kamper = 26,52 mål. Fasit er 26 scorede mål.

                        xGA per kamp er 1,41. 1,41 Expected Goals Agains x 17 kamper = 23,97 mål imot. Fasit er 19 baklengs.

                        Vil ikke si dette lyver for mye. Litt heldige med antall baklengs. xG og xGA kommer jo så å si aldri til å korrelere helt med tabellposisjon, men er en god indikator på hvor godt betalt et lag har fått.
                        Last edited by Kanarivogel89; 31.08.2021, 21:52.

                        Kommentar

                        • OlaG
                          Oversetterdrone
                          Myklebust Light
                          • May 2008
                          • 882

                          Opprinnelig skrevet av Fugggel

                          Perspektivet trenger ikke være kortsiktig heller, DG har uttalt at han drar videre etter sesongen. Om man hadde funnet den riktige spilleren og kunne få han på en lenger kontrakt bør det prioriteres. Det vil også være i tråd med en langsiktig tankegang.

                          ...

                          Jeg etterlyser en spillertype som Tryggvi Haraldsson som kan gjøre en jobb både på kant og spiss, nemlig slik at vi har en sikkerhet ved skade på lehne.

                          Jeg vil mene at det å ikke utnytte tabellsituasjonen vil være en tabbe, vi vet aldri når vi har den muligheten igjen. Samtidig mener jeg at det må gjøres på en edruelig måte. Det er heller ingen krise om det ikke kommer inn noen, men bredde og kvalitet vil vi trenge utover høsten.
                          Fair enough, og et godt poeng om at DG forsvinner. Og når du sier det så hadde jeg vært ganske fornøyd om Haraldsson ringte Mesfin og sa at han kunne tenke seg et par år med toppfotball allikevel

                          Kommentar

                          • kunden
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 2288

                            Overgangsmarkedet i Tyrkia og Russland er fortsatt åpent. Mtp KKK. Ble nevnt i Eurosports sending igår. Men høyst sannsynlig var det for å skape TV. Det skjedde ingenting på DD så de kokte suppe på spiker, spesielt på en muligen overgang til sprøytebussenIF.

                            Kommentar

                            • Tvilling
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2006
                              • 1465

                              Da ble det ingen flere inn - eller ut..
                              Synes Simon forklarer bra i RB.
                              Jeg oppfatter at det viktigste her er den langsiktige planen, og usikkerhet med effekten av å skulle få nye etablerte inn i gruppa nå.
                              Fasiten får vi ikke. Men vi - og de - må leve med at utviklingen kan gå på bekostning av årets tabell..
                              Simon avslutter dog " Jeg kan heller ikke få sagt nok ganger at vi har tro på spillerne vi har vil prestere godt og plage lagene foran oss på tabellen. Vi ønsker å gå inn i høstsesongen med tro, vilje og råskap. Vi skal hevde oss like bra som i de første 17 kampene."

                              Kommentar

                              • Sailor Man
                                Moderator
                                • Jun 2007
                                • 1328

                                Også deilig å vite at vi har klart å holde på Lehne, Ogbu og Kairinen gjennom vinduet. Med tanke på at Viking fikk 20 mill for Heggebø, samt alderen og kontraktslengden til Ogbu og Kaan, bør begge to sette overgangsrekord for fugla.

                                Kommentar

                                • Kanarivogel89
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • May 2006
                                  • 4305

                                  Opprinnelig skrevet av Sailor Man
                                  Også deilig å vite at vi har klart å holde på Lehne, Ogbu og Kairinen gjennom vinduet. Med tanke på at Viking fikk 20 mill for Heggebø, samt alderen og kontraktslengden til Ogbu og Kaan, bør begge to sette overgangsrekord for fugla.
                                  Jeg hadde akkurat tenkt til å skrive det samme. Virker som det er en del penger i omløp i Europa. Spillere har gått for 20 millioner eller mer til Danmark, Nederland, Belgia, Frankrike, Tyrkia i sommervinduet. Nusas overgang til Club Brugge har en totalramme på 40 millioner, visstnok med 30 millioner upfront. Vanvittig sum for en 16-åring med en håndfull kamper.

                                  Her skal klubbrekorden knuses! Håper vi kan holde på alle fram til neste sommer. Større aktivitet i Europa i sommervinduet...

                                  Kommentar

                                  • Dumbo
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jul 2004
                                    • 465

                                    Opprinnelig skrevet av Sailor Man
                                    Også deilig å vite at vi har klart å holde på Lehne, Ogbu og Kairinen gjennom vinduet. Med tanke på at Viking fikk 20 mill for Heggebø, samt alderen og kontraktslengden til Ogbu og Kaan, bør begge to sette overgangsrekord for fugla.
                                    Ogbu kan nok gå for rekordsum, men jeg vil bli overrasket dersom vi får mer for Kairinen enn for Ujah og BBS.

                                    Kommentar

                                    • niko
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jul 2008
                                      • 441

                                      Har klubben gått ut med noe konkret informasjon om hovedsponsor? Det ser åpenbart ut som man har forlenget avtalen utover de første 10 kampene, men er det ut sesongen? Eller lenger? Noen som vet? (Med forbehold om at det har vært en stor nyhet som har gått meg hus forbi)

                                      Kommentar

                                      • Lasse Johansen
                                        Juniormedlem
                                        Bøffelpromp
                                        • Jul 2020
                                        • 13

                                        Jeg føler litt på at vi burde fått inn en målscorer på høyrekant i vindu som var nå,, men Mesfin og gjengen er tålmodig og har forventninger. Det kan klaffe det.

                                        Kommentar

                                        • hthaug
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Nov 2004
                                          • 402

                                          Opprinnelig skrevet av OlaG
                                          Fair enough, og et godt poeng om at DG forsvinner. Og når du sier det så hadde jeg vært ganske fornøyd om Haraldsson ringte Mesfin og sa at han kunne tenke seg et par år med toppfotball allikevel
                                          Synes vi burde prøve en gang til her for å være ærlig, hadde passet perfekt.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎